Full version: Smultronschersmin
Ewa L
Jag har två fd snygga buskar av ovanstående som flankerar mitt hus. Normalt sett brukar jag beskära alla buskar över en 5-årsplan. Dvs 1/5 per år.
Men de här buskarna är förvuxna och mer än en meter i diameter. Det innebär att jag bara kommer åt det yttersta lagret.
Den här bedrövliga våren har t.o.m. de tagit stryk och det är mycket som inte ens är vid liv.

Min fråga blir alltså: Beskära hela buskarna vid 10 cm??

[attachment=76566:schersmi...800x600_.jpg]
evelina
Jag klippte ner min 2008 till 30 cm den är nu 1 meter hög och har inte blommat men i vinter har hälften tagit stryk igen, så trist.
Ewa L
Evelina! Klippte du ner den efter blomning? Men menar du verkligen att den inte har blommat vare sig -09, -10, -11 eller -12??
Och bara vuxit från 30 cm till 100 cm på lika många år? Jag trodde den var relativt snabbväxande.
mamamaggan
Har tyvärr ingen bra erfarenhet av att ta ner schersmin helt och hållet. Våran kom aldrig tillbaka så till slut grävde vi upp och slängde den.

Kan du inte försöka att ta bort dåliga grenar även längre in i buskarna ?
Ewa L
CITAT (mamamaggan @ 29-05-2013, 21:15) *
Har tyvärr ingen bra erfarenhet av att ta ner schersmin helt och hållet. Våran kom aldrig tillbaka så till slut grävde vi upp och slängde den.

Kan du inte försöka att ta bort dåliga grenar även längre in i buskarna ?

Tråkigt att höra att de inte klarar nedskärning, då vill jag inte chansa. Helt omöjligt att komma åt nertill eftersom de är helt kompakta, men får väl försöka sticka in armen och skära så långt ner jag kan. Vill inte gärna bli av med dem eftersom de är på framsidan och doftar helt fantastiskt.
IKS
Smultronschersmin svarar bra på total nedskärning. Men då ska den klippas ned på vårvintern/våren INNAN knoppsprickning. Total nedskärning under vegetationsperioden är riktigt besvärligt för växten under eftersom det kostar massor av rötternas energireserver för att orka bryta igen, och är den stressad eller försvagad på något annat sätt kan den dö. Vid beskärning innan knoppsprickning finns större delen av energin kvar i roten och i de basalare delarna av stammarna (som då lämnas kvar till stor del eftersom man lämnar 10 - 20cm) och kan då användas för att bilda ett nytt friskt grenverk.
Aqvakul
CITAT (IKS @ 29-05-2013, 21:45) *
Smultronschersmin svarar bra på total nedskärning. Men då ska den klippas ned på vårvintern/våren INNAN knoppsprickning. Total nedskärning under vegetationsperioden är riktigt besvärligt för växten under eftersom det kostar massor av rötternas energireserver för att orka bryta igen, och är den stressad eller försvagad på något annat sätt kan den dö. Vid beskärning innan knoppsprickning finns större delen av energin kvar i roten och i de basalare delarna av stammarna (som då lämnas kvar till stor del eftersom man lämnar 10 - 20cm) och kan då användas för att bilda ett nytt friskt grenverk.

Kan bara instämma! tummenupp.gif
Ewa L
OK då avvaktar jag till nästa senvinter. Det är nog normalt då jag brukar göra större ingrepp öht. Men visste inte då att den tagit så mycket stryk. Har bara lidit "normalt" av att den faktiskt skulle behöva beskäras. Och dessutom var jag då fullt upptagen med att beskära säkert 100 meter Häggmispel.
Det är alltid problemet när man tar över ett äldre hus att det ofta inte har utförts någon underhållsbeskärning.

Brukar inte ta till så drastiska metoder som att ta ner totalt, men thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon