Ewa L
Som ni ev. kunnat läsa i en annan tråd har mitt Victoria-träd strukit med i år. Tänker då köpa ett familjeplommonträd istället. Men är lite osäker på var jag skall placera det.

Jag har totalt 5 äppelträd varav 4 står som i en fyrkant. Det är minst 6 meter emellan dem. I mitt tycke är den bästa platsen i centrum av den fyrkanten. Perfekt skyddat. Hög Häggmispelhäck också några meter bakom.
Eller blir det för nära? Äppelträden är fullvuxna. Dessutom kan jag eventuellt ta bort två av dem och det är de två högra, dvs fram och bak. De två vänstra (Ingrid Marie + James Grieve) vill jag definitivt inte ta bort. Helst inte de andra två heller iom att jag fått till formen så snyggt på dem och att jag inte gärna tar bort träd öht.

Om det är för nära de befintliga träden; är det då bättre att plantera närmre de jag kan tänka mig att offra för att få skydd så länge som möjligt?

Lite rörigt, hoppas ni förstår hur jag menar. Skall åka och köpa trädet på torsdag.

Dessutom tänkte jag gräva 1 m både diameter och djup iom att jag har lerjord. Inte blålera, men ändå. Skall jag eventuellt dränera med ex.vis singel i botten? (Har annars inte stående vatten.)
Ewa L
Är det verkligen inte någon av alla er halvproffs som har en åsikt om detta? Har sökt på nätet men faktiskt inte hittat något bra svar.

Snälla!!
jimvidar
Det hänger på om trädet får sol eller inte. Får frukten för lite sol så blir den inte söt, dessutom så trivs trädet bättre om det är soligt. Unga plommonträd har mjuka grenar, kan det vara ett alternativ att leda grenarna mot en växtställning?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon