Christian M
Jag bor i Lunds kommun och fr bruna papperspsar att kasta matavfall i. Dessa gr sedan till rtning och blir biogas.

Jag funderar nu p att kpa en skadedjurssker kompostbehllare i plast. Kan jag kasta de bruna papperspsarna i den? Eller bryts de inte ner vid kompostering?

Att jag vill anvnda papperspsarna istllet fr att lgga matavfallet direkt i komposten beror p att det r smidigt att slippa diska ur avfallsbehllaren och fr att matavfallet inte brjar lukta illa lika fort i kket nr det ligger i en papperspse i den speciella plaststllningen "Det ventilerade systemet".
rosita
Det gr att lgga i psarna, men det tar lngre tid att frmultna d.
EKLO
Det gr ju bra att anvnda papperspsarna i kket ven om du tmmer dem i komposten sedan? Och river, klipper psen i smbitar o blandar i, d blir det utmrkt (fast du mste ju ha ngt mer som inte r "bltt" avfall fr att nedbrytningen ska g bra. Mnga anvnder str.)
Christian M
Ja, det r klart jag kan tmma psarna i komposten. Bra id.

Kommunen sger frresten att det gr fint att lgga i hushllspapper ocks, med d r ju syftet rtning.

r det lmpligt att kasta hushllspapper i komposten?
EKLO
Javisst, kasta hushllspapper och snderrivna ggkartonger i komposten, tidningar i strimlor (inte blanka tidningar frsts, men de p vanligt tidningspapper) - du behver allt som kan dra t sig fukt om du "bara" ska slnga hushllssopor. Kan du f i lite trdgrdsmaterial som r torrare s r det bra (eller, som sagt, kpt str).
lavendelgrden
Att kompostera s att det blir bra balans i komposten r inte alltid ltt. Mnga anvnder str fr att f tillrckligt bra balans mellan kol och kvve. Jag anvnder papperspsarna och fr d gratis ett perfekt tillskott av kol.
Nu har ju jag kompostmask och papperspsarna bryts ner ganska snabbt. Varfr krngla till det - jag tmmer bde pse o avfall direkt i komposten. D jag har maskar blir jorden rena gdningen och fr anvndas med frstnd.
sa
vespaman
De bruna papperspsarna funkar rtt bra, men i ett enmanshushll, s hinner man inte fylla dem s mycket innan de brja lcka i kksbnken.
Ska man tmma psen istllet, s kan jag hellre rekommendera muslipsarna, som r tta ven om dom ser ut som papper (Frebaco tex). De klarar att att st lnge i diskbnken, och r dessutom gratis (om man ter musli dvs) smile.gif

Slng dock inte i muslipsarn i komposten fr dom verkar aldrig frmultna (>2r)
Peztis
Fast vespaman, meningen var just det dr att slippa ha en speciell behllare eller pse. Och man behver ju inte fylla psen helt - psen kostar ju dessutom inget fr oss anvndare. flirting.gif

Och ja, det gr utmrkt, jag gr det sjlv fast jag har slutat lgga animaliskt och tillagat i varmkompost fr det drar hos mig till sig mss och rttor hur bra behllare jag n har (har provat flera). Drfr slnger jag detta i den bruna soptunnan numer men det andra i trdgrdskomposten och en och annan pse har hngt med och de r numer jord efter bara ngra mnader.

Det bsta r s klart om du tmmer ur innehllet och river psen som sagts tidigare.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon