Christian M
Jag bor i Lunds kommun och får bruna papperspåsar att kasta matavfall i. Dessa går sedan till rötning och blir biogas.

Jag funderar nu på att köpa en skadedjurssäker kompostbehållare i plast. Kan jag kasta de bruna papperspåsarna i den? Eller bryts de inte ner vid kompostering?

Att jag vill använda papperspåsarna istället för att lägga matavfallet direkt i komposten beror på att det är smidigt att slippa diska ur avfallsbehållaren och för att matavfallet inte börjar lukta illa lika fort i köket när det ligger i en papperspåse i den speciella plastställningen "Det ventilerade systemet".
rosita
Det går att lägga i påsarna, men det tar längre tid att förmultna då.
EKLO
Det går ju bra att använda papperspåsarna i köket även om du tömmer dem i komposten sedan? Och river, klipper påsen i småbitar o blandar i, då blir det utmärkt (fast du måste ju ha ngt mer som inte är "blött" avfall för att nedbrytningen ska gå bra. Många använder strö.)
Christian M
Ja, det är klart jag kan tömma påsarna i komposten. Bra idé.

Kommunen säger förresten att det går fint att lägga i hushållspapper också, med då är ju syftet rötning.

Är det lämpligt att kasta hushållspapper i komposten?
EKLO
Javisst, kasta hushållspapper och sönderrivna äggkartonger i komposten, tidningar i strimlor (inte blanka tidningar förstås, men de på vanligt tidningspapper) - du behöver allt som kan dra åt sig fukt om du "bara" ska slänga hushållssopor. Kan du få i lite trädgårdsmaterial som är torrare så är det bra (eller, som sagt, köpt strö).
lavendelgården
Att kompostera så att det blir bra balans i komposten är inte alltid lätt. Många använder strö för att få tillräckligt bra balans mellan kol och kväve. Jag använder papperspåsarna och får då gratis ett perfekt tillskott av kol.
Nu har ju jag kompostmask och papperspåsarna bryts ner ganska snabbt. Varför krångla till det - jag tömmer både påse o avfall direkt i komposten. Då jag har maskar blir jorden rena gödningen och får användas med förstånd.
Åsa
vespaman
De bruna papperspåsarna funkar rätt bra, men i ett enmanshushåll, så hinner man inte fylla dem så mycket innan de börja läcka i köksbänken.
Ska man tömma påsen istället, så kan jag hellre rekommendera muslipåsarna, som är täta även om dom ser ut som papper (Frebaco tex). De klarar att att stå länge i diskbänken, och är dessutom gratis (om man äter musli dvs) smile.gif

Släng dock inte i muslipåsarn i komposten för dom verkar aldrig förmultna (>2år)
Peztis
Fast vespaman, meningen var just det där att slippa ha en speciell behållare eller påse. Och man behöver ju inte fylla påsen helt - påsen kostar ju dessutom inget för oss användare. flirting.gif

Och ja, det går utmärkt, jag gör det själv fast jag har slutat lägga animaliskt och tillagat i varmkompost för det drar hos mig till sig möss och råttor hur bra behållare jag än har (har provat flera). Därför slänger jag detta i den bruna soptunnan numer men det andra i trädgårdskomposten och en och annan påse har hängt med och de är numer jord efter bara några månader.

Det bästa är så klart om du tömmer ur innehållet och river påsen som sagts tidigare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon