Irene_L
28-05-2013, 19:52
Nu har jag gjort en mosskruka där fjärilen ska sitta som jag gjorde för ett tag sen.
Jag började med att ha en annan kruka som stomme och böjde hönsnätet kring den. Sen böjde jag ihop en övre kant. Mossa las sen mot hönsnätet med mossytan utåt:
[attachment=76568:h_nsn_tk...ed_mossa.jpg]
Innan jag fyllde den med jord så la jag i en mörk plastpåse som jag gjorde små hål i botten på. Jag tog en tom påse som det varit jord i och vände den ut och in så jag fick den svarta sidan mot mossan och sen vek jag ner så bara den svarta plasten syntes. Sen fylldes krukan med jord och plantorna planterades i den.
En passionblomma köptes in och den fick sitta i mitten och klättra på fjärilens pinne. Sen tog jag några perenner från min trädgård och fyllde ut krukan med dom:
[attachment=76569:mosskruk...antering.JPG]
En bild lite mer från ovan:
[attachment=76570:mosskruk..._ovanf_r.JPG]
Denna kruka ska bli en present.
hattstugan
28-05-2013, 20:07
Vad fint Irene!! Du är så fiffig!
spacepingo
29-05-2013, 18:00
Supersnyggt

Kanske nåt att apa efter

En fråga bara, varför hade du en påse innanför mossan? är det för att jorden inte ska rymma eller är det bättre för fukten? Jag tänker att mossan kanske blir torr när den inte får vatten.
Irene_L
29-05-2013, 18:28

hattstugan och spacepingo!
Spacepingo...jag använde en plastpåse för att inte jorden skulle rinna bort när man vattnar. Sen tänkte jag att denna kruka ska stå ute och mossan får vatten genom regn och när man vattnar. Det är första gången jag gör en sån här mosskruka så jag provar mig fram! Det funkar kanske bra även utan påsen. Jag har inte testat detta.
spacepingo
29-05-2013, 20:09
Ok då förstår jag. Antagligen finns det risk att jorden försvinner om man inte har påsen (eller något liknande). Det jag tänkte var att vattnet håller sig i påsen och rinner ut i hålen i botten men inte åt sidorna men man kan ju såklart vattna utsidan av krukan också så får mossan vatten.
Biggan_
29-05-2013, 20:27
Vilken jättefin present!

Den hade i allafall jag blivit glad för!
Du är duktig på att få till kul grejor Irene!
Jättefint! Har du gjort den vackra fjärilen också? Ser ut som den du visade tidigare men denna är svart.
Och det är en helt perfekt present! Lyckliga mottagare...!
Så trevlig!
Irene_L
01-06-2013, 07:48

alla!
Peztis...jag har gjort fjärilen själv. Den har gröna pärlor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.