Bengalow
28-05-2013, 21:00
.
kerstin z5-6
28-05-2013, 21:10
Om gräsmattor tycker jag inte och gör mitt bästa för att utrota var kvadrat cm av den .. vilket tar tid ..och kraft

Tidskrävande långt mer än perennrabatter..
Bara kor tycker om gräs
Ser ut som en steril öken med ett hus i tegel, en koppar solvisare i mitten tre förskrämda vinbär i ett hörn och 3000 kvm gräsmatta..Västerbottnisk öken. Enligt mej
hattstugan
28-05-2013, 21:17
Instämmer med Kerstin!
Den gräsmattan som finns här består av Maskrosor och Prästkragar samt mossa! Jo ett och annat grässtrå också!
Klippet ligger kvar och har aldrig gödslat!
Bengalow
28-05-2013, 21:21
.
kerstin z5-6
28-05-2013, 21:31
Inte ett dugg svårodlat .. in fact, med 24 timmars ljus som vi har nu det mest lättodlade i norra delarna.
Därav uttrycket.
Bengalow
28-05-2013, 21:39
Skriv om era jäkla "antigräsmattor" själv då! Jag skapade en tråd, som jag tror många är intresserade av, så kommer några surkärringar och sabbar hela tråden! Jag har inte bett om råd om hur man INTE sköter en gräsmatta, och definitivt inte från någon som avskyr det. Läs vad tråden skulle handla om!!!!!
kerstin z5-6
28-05-2013, 22:02
I en tråd får man kanske förvänta sig olika svar ..
Alla älskar inte det du gillar och gräsmatteexperter kommer nog snart. Finns ingen anledning att använda överord eller försöka förminska andras åsikter för det.
Inte heller att redigera ut överord i sina inlägg .
Bengalow
28-05-2013, 22:27
Om man skapar en tråd om hur få en fin gräsmatta, så finns det alla anledning att hålla sig i från den tråden, om man avskyr gräsmatta, och utrotar sådana Ditt intresse för ämnet är alltså 0. Om man inte har något att säga, så är guld att tiga...Tack för kaffet - trådförstörare!
Hej å hå här vare livat.
Gräsmattan är en jätteviktig del av min tomt, storleken på den varierar med hur mycket ork tid jag har för växterna just nu är gräsmattan stor ... och då skall den helst vara fin och grönast i området.
Jag har två år i rad använt enbart kvävegödsel.
Bara lite varje gång och när det regnar eller blir regn.
Ogräset fixade sig inte förrän jag tog till kemi ...
Klipphöjden har jag varierat mellan 30 till 50 mm känns som 40 mm blir bra här.
Låter gräsklippet ligga kvar.
"Tina" Klipper gräsmattan varje dag om det inte regnar förstås ...
Min gräsmatta är jätteviktig, eftersom jag använder allt gräsklipp som gödning och täckning i mina många grönsaksland.
Jag gödslar den tidigt på våren i samband med regn (biologiskt allgödsel), och försöker skära ut de fläckar av gult dött som börjat dyka upp allt livligare på senare år (sannolikt en blandning av ngn svampsjukdom och skador genom nötning under vintern). Fyller i de uppgrävda fläckarna med grästorvor från friskare håll (har en naturtomt).
Att klippa den ofta är (förutom att jag behöver klippet) viktigt eftersom det finns väldigt mkt fästingar här.
Hej
Det är bättre med naturliga gödsel före gräsmatta kommer, mman måste tänker på miljö.
H.Bassam
Aqvakul
30-05-2013, 06:38
CITAT (Bassam @ 30-05-2013, 06:51)

Hej
Det är bättre med naturliga gödsel före gräsmatta kommer, mman måste tänker på miljö.
H.Bassam
Gräsmattan bryr sig inte om varifrån näringsämnena kommer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.