orkideh89
hej!
Den här vackra ståtliga växt/blomma finns i min trädgård och jag kan inte namnet på den.
Finns någon duktig/kunnig som kan namnet på denna växt?

Klint
Jätterams,en sån ska jag också ha!
kerstin z5-6
Getrams, Polygonatum odoratum, smile.gif en väldigt fin vårblommare
Klint
Ojdå,där var jag för snabb,men en familjemedlem iallafall!
Eva 33c
Det är inte helt enkelt att skilja getrams, Polygonatum odoratum, storrams, Polygonatum multiflorum, och jätterams, Polygonatum x hybridum , åt. Getrams har oftast bara en blomma i varje bladveck och är den minsta av dessa. Storramsen oftast fler blommor i varje knippe. Getramsen är den minsta av dessa tre. Sen finns det en Amerikansk jätterams, Polygonatum biflorum , också, som är av samma typ men kanske inte lika vanlig?
Hur man skiljer getrams från storrams kan man läsa lite om på Virtuella Floran.
Hursomhelst så är det en trevlig växt- Jag har plockat in den i min trädgård, gissar att jag har en storrams men har inte lagt sp mycket energi på att säkerställa arten... än... smile.gif
orkideh89

Tusen tack för svaren! Vad kunniga ni är! Visst är den fin.

Jag skulle vilja sätta sånad på flera ställen, men jag visst inte hur jag skulle hitta sådant på vanliga blomsterhandel, för jag har inte sett det. Nu har jag i alla fall ett namn.
Eva 33c
Den är mycket lätt att dela, sprider sig med utlöpare. Så ser du nån som har den i sin trädgård kan du säker få en bit! Snart har du ett litet bestånd.
Monarda
Jätterams har jag kallat min rams för, rätt eller inte men det är en helt underbar växt som jag inte vill vara utan. Fick några rötter för flera år sedan och den har brett ut sig lite mer för varje år men det verkar inte som den inkräktar på dom andra växterna.

[attachment=76583:P5280616.jpg]

[attachment=76584:P5280620.jpg]
Gossen Ruda
Om ni flyttar eller planterar om rotstocken så kom ihåg att sätta den år rätt håll, dvs med rötterna på ovansidan. Rötterna kommer som en krans runt stjälken. Sätts fö ganska grunt, bara nån cm jord ovanpå. Rotstocken går att dela om man vill föröka den.

CITAT (Monarda @ 29-05-2013, 11:36) *
Jätterams har jag kallat min rams för, rätt eller inte men det är en helt underbar växt som jag inte vill vara utan. Fick några rötter för flera år sedan och den har brett ut sig lite mer för varje år men det verkar inte som den inkräktar på dom andra växterna.

Lyckligtvis har du lite fel, inte ens kirskålen mår så bra i/under täta bestånd av ramsen. biggrin.gif
orkideh89
Dina ser ut precis som mina Monarda! Jätte fina bilder, fin kombination av blommor. Men när det gäller namnet har jag ingen aning som sagt. Man lär sig mycket här på denna Forum! Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon