JennyE
Försöker hitta tips på perenner som gillar lerjord och mycket sol. I färgerna lila, Vitt, silver kanske rosa. Jag ska anlägga en rabatt med ett silverpäron i. Någon som har något tips? Annars blir det bara lavendel.. rolleyes.gif
Sylvia
Kan du inte blanda lerjorden med en massa torv och smågrus först, så får du mer att välja bland?
Du kan köra med stäppsalvia, drakmynta, höstflox, olika klockor som storklocka, praktklocka, fackelblomster, pion, malva, nepeta mm

oliv
Rosor och pioner.
kerstin z5-6
Alla mina perenner står i huvudsakligen lerjord , som jag under alla år förbättrat med kogödsel och diverse annat mullberikande. Alla växter uton surjordsväxter Rhododenron tex... trivs bra i den jorden
josohl
Vet inte var du bor, men i södra Sverige kan övervintringen vara ett stort problem i lerjord eftersom den håller kvar mycket fukt och vinterfukt dödar många perenner! Tror detta är ett mycket större problem för dig än det soliga läget. Tex har lavendel mycket svårt att övervintra i fuktig lerjord.

Sånt som jag tror klarar vad som helt är annars akleja, jättevallmo, höstflox, trädgårdsprimulor (primula vulgaris)...
JennyE
Tack så mycket för alla tips! Flera av dem hade jag aldrig hört talas om. Jag ska Alsing blanda upp jorden så att det inte bara blir lera, men jag ska väl blev byta ut den helt?
kerstin z5-6
Mja du ska förbättra den så den inte är så kompakt, mull läs torvmull gödslad , allsorts naturgödsel-kolla stall i närheten brukar vara gratis att hämta .. grenar finklippta osv.. lera har dålig syresättning men är näringsrik.
För rosodling , pion odling , med många perenner krävs lerjord för att lyckas..
titta i mina album under profil ikon kamera .. ser du alla perenner jag odlar i förbättrad lera
Bassam
Hej
Ler jord är bra, på grund att den jorden behåller vatten under soliga, torra och vind.
H.Bassam
Ewa L
Den enda skillnad jag märker på min nuvarande lerjord kontra de jordar jag tidigare haft i alla möjliga landskap är att den är märkbart kallare på våren. Dvs perennerna kommer upp lite senare än de gör ex.vis hos min dotter som har sandjord. (Hon bor 3 mil ifrån så det är inte geografiskt betingat.)

De enda perenner jag skyr är de som definitivt vill ha lätt jord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon