Full version: Bokträd -beskära?
pixieangel
Hej

Jag har ett jättestort bokträd (för mig är det stort:))
Det är ca 6 m högt om ej mer och diametern är väl ca 1,20 m
Nu har de växt upp inträngt av 2 höga björkar, så den har utvecklat stort grenverk och ena hållet.
Nu är björkarna borta (tyvärr fick jag ta ner dem)

Men jag hade akut behövt klippa av en del grenar längst ner på boken. Då de växer neråt så där är konstant fuktigt.
Sen vill jag givetvis beskära några av de väldigt stora grenarna som växt helt fel under åren men det är inte akut.

Så frågorna är ?

Kan jag klippa av de mindre tunnare grenarna (ca 3 m långa 5-10 cm i diameter) NU utan att boken tar skada??

Och när är den korrekta tiden att beskära de stora grenarna ?

Tacksam för svar

Huggorm
Jag får inte riktigt ihop det. En riktigt stor bok kan utan vidare ha en stam som är 1,2m i diameter, men då lär trädet vara mer än sex meter högt, snarare då 20-30m. Samma med grenen, är den tre meter lång så kan väll inte diametern vara 5-10cm? Kanske 5cm, men är det mer så blir det en ganska kort och kraftig gren, det stämmer inte med de proportioner jag brukar se hos bok.

Men hur som helst, så grova grenar som 10cm bör man inte kapa om man inte måste eftersom det tar kanske tio år eller mer för trädet att läka skadorna och övervalla snittet. Kapar man ännu grövre grenar är risken stor att man leder in röta i stammen, men har man tur kan det även gå bra. Rätt tid är JAS, alltså juli-augusti-september, välj om möjligt en torr och fin dag när det är så lite svampsporer som möjligt i luften
pixieangel
Ja mitt ögonmått är ju faktiskt inte världens bästa. Och jag har enormt svårt att bedöma höjd. Den är högre än vårat 2 plans hus.
Men nu när du säger det så kom jag på att när björkarna fälldes så täckte de nästan hela kortsidan av tomten och den är 25 m.

Tack för svaret då gör jag inget alls nu utan väntar till JAS....

Bra att du sa till för det fick mig att faktiskt tänka efter lite smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon