Aqvakul
[attachment=76586:rovf_gel.jpg][attachment=76587:rovf_gel2.jpg]

Vilken fågel?

Vi har haft en diskussion på FB om detta....
Gossen Ruda
Det torde vara en fiskljuse enligt min mening.
Aqvakul
Jag tror också på fiskgjuse. Fotografen tyckte den var för liten. Kan det vara en ung hane?
Gossen Ruda
Hoppas du inte frågar mig för jag har ingen aning. biggrin.gif Inga fågelböcker har jag här heller.
Bengalow
Längsstrimman över ögat från nackenär typiskt för fiskgjuse. Kanske den mest lättidentifierade av alla rovfåglar. Den korta stubbade "svansen" och det vita bröstet. Längd upptill 60 cm
*Stintan*
Frågan är väl hur små dom kan vara för den här var liten tyckte fotografen. Kan det vara en årsunge redan?
kerstinbern
De har just kommit tillbaka från Afrika
*Stintan*
CITAT (kerstinbern @ 30-05-2013, 03:44) *
De har just kommit tillbaka från Afrika

Jo jag vet att dom brukar komma i slutet av mars - början av april.
Huggorm
Sägenomspunna djur är ju ofta inte fullt så stora i verkligheten...
Motti
Jag tittade ut åt sjön här förra söndagen och såg en fågel sitta vid stranden !min man och jag undrade så vad i helskotta det va ?min man gick ut och kom så nära som en halv meter då blev det fart på pippin !den var svart på sidorna och vit på bröstet men den satt med huvudet under vingen tills den for upp och iväg .Min man tror det var en Fiskjuse på grund av storleken bla .I alla fall första gången vi set en sådan här vid vår insjö !
Myosotis
Nej, det kan inte vara en unge, de har bara precis börjat med häckningen.
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 02-06-2013, 09:55) *
Nej, det kan inte vara en unge, de har bara precis börjat med häckningen.

Men är det en fiskgjuse?

och kan det i så fall vara en ung hane?
Myosotis
Ja, det är en fiskgjuse. Hade de andra felbestämt hade jag protesterat wink.gif
Ungfåglarna stannar i Afrika första sommaren eller kan möjligen dra norrut till medelhavet så nej, det kan inte vara en ettåring. Dessutom gäller för fåglar att de unga är lika stora som de adulta så fort de är flygga, det är inte som hos människor att de på något sätt ser mindre ut utan i så fall kan man åldersbestämma på dräktdetaljer, fjäderslitage, i vissa fall ögonfärg, vingform, stjärtlängd och såna saker. Olika för olika arter.
Könsbestämning av fiskgjuse har jag ingen som helst erfarenhet av, har läst mig till att det är ganska omöjligt i fält men att honan kan vara lite mer brunspräcklig på bröstet.
Du är välkommen att hälsa på mig fler gånger, det finns flera fiskgjusehäckningar i närheten och jag har en god vän som har full koll på dem så där kan du säkert få se ungar i boet. Han känner till ställena där man kan stå med tubkikare utan att störa, de är rätt störningskänsliga annars och badande eller tjuvfiskande idioter som inte kan läsa på skyltar har spolierat häckningar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon