Full version: Vad är detta?
Pius

Den här lilla bollen, ca 7 cm i diameter, fanns helt plötsligt på undersidan av ett lock när jag lyfte på locket till ett stort träförråd.

Sist jag lyfte på locket var i helgen och då fanns inget där.

Är det ett getingbo eller?

Jag såg inte till någon insekt alls, mer än en jättespindel som brukar sitta i sitt hörn och spana. Spindlar är väl inga insekter heller men kan de ta en geting?

Pius
Aqvakul
Visst är det väl ett getingbo
emmma
Snygg Bild! Otroligt att de bygger så fint och exakt. Visst är det ett getingbo, (som även den som svarade ovan skrev).

Eftersom drottningen börjar bygga boet ensam, lägger ägg och tar hand om de första getingarna, så kanske hon i ditt fall inte kommit längre än att de första getingarna inte blivit klara än. Tänker att det kan vara därför du inte ser några fler helt enkelt. Kanske har hon dött eller så kanske hon var ute på tur när du lyfte på locket ...
Naga Jolokia
Plockade själv bort getingbo från vinden i helgen (tårtspade och stor plastburk med lock). Det boet var stort som en tennisboll ungefär, är rätt säker på att det bara var en arg geting i det.
Hinner de bli större blir det lite knepigare att bli av med dem...

Spindlar - jag tror att det snarare är getingarna som äter upp spindlarna. Getingarna far runt husfasaden här och letar mat verkar det som.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon