kira
Två äppelträd ca 7 år gamla blommar alltid endast med ett fåtal blommor o får enstaka frukter.
Träden står på betesmark som är uppfylld med ganska mycket enbart sand samt överst matjord.
Måste de gödas med något speciellt gödningsmedel för att blomma?[attachment=76604:2013_05_...20.20.40.jpg]
Åsa, mälardalen zon 2
Träden har väldigt mycket grenar som strävar uppåt himlen och väldigt få grenar pekar utåt sidorna. Det är ofta de grenarna som pekar åt sidorna eller hänger ner som bildar blomknoppar de som växer uppåt är de som ökar på trädets storlek = växer och slösar inte så mycket energi på blommor. För att öka blomningen kan du försöka böja ner lite grenar ex. genom att hänga vikter i trädet eller binda ner med snören (se bara till så snörena inte växer in i grenar eller skaver av barken). Och nu vår-försommar är bästa tiden böja ner grenar det är ju nu under sommaren nästa års blommor bildas.

+Beskär sparsamt det är lätt man klipper bort blomanlagen ifall man inte riktigt vet vad man gör är många som aldrig får frukt för att de klippt bort alla blivande blomknoppar.

+Det kan hända de behöver mer vatten äppelträd behöver rätt mycket vatten från tidig vår och framåt.
IKS
Är det starkväxande sorter du odlar? De kan ta 8-10 år innan de sätter frukt från och med plantering. De starka uppåtsträvande skotten visar att trädet är i god tillväxt och den hittills uteblivna fruktsättning är ganska normal för ett ungt träd i god vigör. Jag skulle tro att dina träd ligger precis brytpunkten att börja producera rikligt med fruktved, kanske redan i sommar.
kerstinbern
Se också till att ta bort gräs runt rötterna, så att inte träden behöver konkurrera med gräset om vatten och näring
kira

Det var intressanta råd jag fick visste inte så mycket om äppelträd men nu vet jag.
Hoppas på bättre skörd i framtiden .
Beskärningen tycks knepigt ska man alls våga sig på det ?

thanks.gif
Bassam
Hej
Grenar går upp till solen, det betyder att träd står på fel plats som fattas tillräckligt sol.
H.Bassam
Jan af Lisö
Du har redan fått några bra svar, men jag kan fortsätta:
1. Vad är det för sorter, vissa (som Åkerö) tar lång tid på sig att börja bära frukt
2. Hur gödslat du träden, träden behöver bl.a kalium för att bilda blomknopparna. Jag löser det genom att ge mina träd PK gödsel på hösten, vissa andra strör lövträdaska runt träden

Jag har dock en till observation, trädet på bild 2 har väldigt spetsiga grenvinklar, dessa kan lätt brytas av när trädet börjar bära rejält. Grenvinkel skall egentligen vara större än 45 grader för att grenen skall sitta fast stabilt när den bär; du borde tänka på att vid beskäring låta grenarna med bra grenvinkar sitta kvar och ta bort de med spetsiga vinkar
kira

Tack för alla bra råd jag fått.Ska försöka följa dem o hoppas på skörd i framtiden.
rose.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon