Full version: Hjälp med buskval
AnniiPannii
Hej alla!

Nu har jag slitit mitt hår i val av en vårblommande buske men hittar inget som passar! :/
Jag skulle vilja ha tips på en vårblommande buske som gärna blir stor men inteför spretig och friväxande så gärna en sort man kan klippa formen lite på.

Blommningen får gärna komma igång tidigt. Vet ni någon bra sort? Det är soligt och zon två.

smile.gif Anna
Ann i Göteborg
Jag tycker att Forsythia är oslagbar. Den blir dock spretig om man låter den växa fritt. Jag har flera och en av dem vill jag hålla mer på sin plats så den beskär jag direkt efter blomningen och den blir tät och fin och ospretig.

Jag tycker att Forsythia är oslagbar. Den blir dock spretig om man låter den växa fritt. Jag har flera och en av dem vill jag hålla mer på sin plats så den beskär jag direkt efter blomningen och den blir tät och fin och ospretig.
Gröna mormor
Om du vill ha en som blommar tidigt, doftar underbart och går att forma så varför inte en vårolvon?
AnniiPannii
Jag ä inte så ftrjust i forsynthia, minns de hemska skolgårdsplanteringarna med forsynthia och ölandstok.. avskyr båda. Haha måste vara nått med just skolgårdsväxter som får mig att inte vilja ha något som ens liknar tongue.gif

Men olvon var ett bra alternativ faktiskt... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon