Full version: Sniglar på Dahlior
loran
Hjälp, det kryllar av små sniglar på Dahliorna. Har aldrig tidigare upplevt detta! Vad gör man? Plocka bort dom manuellt är ju ett sätt, men finns det effektivare sätt? Efter bortrensning i går, dröjde det en timme, sen fanns det åtskilliga igen. Var kommer dom ifrån? Goda råd efterlyses
staples
Hej!

Jag skulle fortsätta att plocka, men också lägga ut något som sniglarna inte gillar att gå på runt dahliorna; typ fin sand eller krossade äggskal. Sand har jag själv testat och det fungerar faktiskt - sniglarna går hellre någon annanstans än över sanden. Krossade äggskal ska jag testa själv snart.

Information från Kemikalieinspektionen
http://www.kemi.se/sv/Innehall/Fragor-i-fo...em-med-sniglar/
http://www.kemi.se/Documents/Publikationer...rs2012_webb.pdf

Lycka till!

PS. Hur små är sniglarna? Jag har hittat ett helt gäng småsniglar på flera maskrosblommor och tror att de helt enkelt har kläckts i närheten och inte hunnit sprida sig längre än så. De var inte större än 1 cm och ljusbruna.
loran
Tack för tipsen!
Sniglarna är ljusbruna som du beskriver och ca 1 cm långa. Ett par st har varit lite större. Kanske lite strimmiga med. Jag ska prova med sand och även äggskal så kanske det ordnar sig?
oliv
Om det inte lyckas med mekaniska medel (som de tips du fick), kan du strö ut Snigelfritt/Snigel Effekt (järnfosfat).

Jag brukar strö ut det bland mina jordgubbar och runt pallkragarna med sallat. Det hjälper faktiskt och är inte giftig för människa eller hund/katt.
loran
KROSSADE ÄGGSKAL!
Efter lördagens regn provade jag med krossade äggskal.
Resultatet blev negativt. Efter några timmar plockade jag en handfull sniglar. En var en mördarsnigel i full storlek
Nästa test blir sand. Vi får se hur det faller ut?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon