Nu är etapp ett klart för min pergola! Vi känner oss riktigt nöjda med resultatet hittills. Vi påbörjade denna i höstas förra året och nu har vi lagt in golv och byggt på blomlådor. Inne i pergolan ska det så småningom hänga ljuslyktor och lite annat "pynt". Andra idéer?
Växterna i de två lådorna på framsidan innehåller fyra clematis, "Romantica" och "Valge Daam"
På baksidan mot häcken och havet kommer det att bli kaprifoler och en vindruva. Lådorna är på gång och växterna är inköpta.
Nu funderar vi på hur vi ska binda ihop denna pergola med resten av trädgården. Till höger ska den bindas ihop med en befintlig trappa som leder ner till havet och stranden. Till vänster ska den bindas ihop med växthuset och sista etappen (nästa år) är att försöka binda ihop den upp mot huset.
Till vänster har vi ett litet stenparti som vi vill utnyttja. Just nu står det ett elefantgrås där samt ett pelarträd som hararna har tagit död på i vinter så något nytt träd hade jag tänkt införskaffa men mindre smakligt för hararna.
Hur ska vi tänka? Önskar gångar, sten, lummigt, rumsaktigt, tåligt, självgående...
Var ska vi börja?
Bor i zon 5, precis vid havskusten som ni ser så jag är i behov av tåliga växter. Marken består i princip av sten och är svårbearbetad.
Vad tror ni?[attachment=76626:IMG_0064__640x427_.jpg]
[attachment=76627:IMG_0065.JPG]
[attachment=76628:IMG_0066.JPG]
[attachment=76629:IMG_0067.JPG]