loran
Finns det någon växt som doftar mer underbart än luktolvon? Jag undrar?
I alla fall har den doftat under flera år, men drabbats av något som gjorde att den skars ner. Men fina skott gjorde att den repade sig och i år kom igen med en hel del blomskott. Men döm om min förvåning när blomklasarna doftar mer än illa. En mutation? Nä, jag tror att det beror på att skotten kommer under förädlingsstället och att de skott och blommor som kom upp inte alls är luktolvon, utan kanske kan vara parkolvon eller något annat? Men dom doftar inte gott.
Finns det någon som kan ha synpunkter är jag tacksam för tips. Just nu verkar det kört, och det blir nog att gräva upp busken och sätta nytt. För vem kan leva utan ett luktolvon? Det går ju inte.
IKS
Din teori är korrekt, doftolvon brukar vara förädlat på parkolvon och de är ju som du redan märkt från skilda världar angående blomdoften.

Om hela busken nu verkar bestå av parkolvon är det ganska kört. Även då den förädlade varianten mår bra kan det komma upp enstaka skott av parkolvon och är man inte uppmärktsam kan de ta över helt. Tyvärr.
Bassam
Hej

Du kan ympa doftolvon på den.

HG.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon