Full version: Jord- och växtfråga
flouee
Vi planerar en ganska stor rabatt där vi trott att det är lerjord, eftersom det är såda överallt annars i trädgården, men just här var det ingen lera utan snarare sandigt. Jorden ska blandas ut med komposterad stallgödsel. Jag bifogar lite bilder, hoppas ni ser:

Sandjorden:
[attachment=76643:sandjord.jpg]

Stallgödseln:
[attachment=76644:stallgodsel.jpg]

1. Någon som kan gissa hur sandigt det är? Jag är van vid lerklumpar, så har svårt att bedöma sandhalten. Det jag är ute efter är om man behöver ta hänsyn till att det är sandigt, eller om de flesta växter kommer att kunna trivas.

2. Vad säger ni om stallgödseln? Den är beställd från en firma här i stan och ska ha varit komposterad något år. Jag får en känsla att det är mest halm etc, och inte så mycket näring? Vad tror ni?

3. Vi hade tänkt att plantera
- pion
- daglilja
- jättedaggkåpa
- astilbe
- Funkia
- förgätmigej,
- Akleja
- Oktoberaster

Kan detta fungera i denna jord, eller blir det för torrt?

Tacksam för all hjälp! smile.gif
kerstin z5-6
Först vill jag veta läget söder eller vad.??
flouee
Det är ett halvskuggigt läge, sol förmiddag och lite efter lunch. Zon 2.
kerstin z5-6
utmärkt växtval , mylla ner lite kopåpåse och torvmull innan ni planterar <:)
flouee
Ok, du tror inte det blir för torrt? På landet har jag dessa sorter i lera där de stormtrivs, därav frågan smile.gif

Vi tänkte ju ha stallgödseln som är porös men även bör innehålla en hel del näring istället, verkar det OK? Lite rädd är jag att den är mer halmig än skitig wink.gif
kerstin z5-6
Halm är bara bra jordförbättrar , nackdel med hästdynga är att äxingfrö ibland överlever så rensa tidigt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon