Full version: Rabatthjälp
hanzing
Jag har en rabatt som är ca 6m lång och 80 cm bred längst med mitt hus (vitputsad skånelänga). Mellan huset och rabatten är det en mörkgrå singelgång och i andra sidan av rabatten ett staket som skiljer min tomt mot en åker. I rabatten finns det redan idag 3 stycken mörklila syréner placerade med jämnt avstånd över rabatten samt däremellan 4st mörkt ceriserosa bondpioner. Pionerna är väldigt gamla men eftersom jag nyligen flyttat dem kommer de behöva något år på sig för att komma tillbaka in i matchen. Någon som har förslag på hur jag ska fylla ut rabatten med övriga växter för att det dels inte ska se så tomt ut under tiden som pionerna växer till sig och dels för att det ska vara vackert hela säsongen även när pionerna blommat över. Jag gillar mormors trädgård och romantisk stil. Gärna i rosa, vitt, lila. Har spanat lite på stjärnflocka, salvia och fackelblomster men får liksom inte riktigt ihop det. Tips någon?
kerstin z5-6
Stjärnflocka och fackelblomster blommar ju i alla fall här, senare än pion, stäppsalvians blomklasar står länge och är fina sen sommar så bra val i mindre grupper.En fin växt som passar med sommarblommande gamla pioner är Gillenia ,massor av vita stjärnblommor på stadiga stjälkar.Kan planteras relativ nära pion då de inte är invasiva

För lite höjd på sensommaren Thalictrum /lila skyar samt Rosenflockel rosa höga 1,5 m men kräver liten markyta då de har ett par få höga stadiga stammar

Vitt löjtnandshjärta blommar tidigt, vita aklejor lika så. Lungört och kaukasisk förgätmigej, bra markskuggare -Sena pingstliljor vit med rosa kant mkt tidiga finns flera namnsorter,några primula i lila.

Vita eller rosa krolliljor tillhör den gamla trädgårdens sensommarblom.

Runt mina pioner har jag även vit hornviol -viola conuta alba minor som blommar tidigt och länge.
hanzing
Tack för det, Kerstin!
camsch
Min första tanke när du skrev skånelänga och längs med vägg så var det stockrosor, fingerborgsblommor och purpurklätt, de är ju lite busiga och slår sig ner där de känner för det.

Dagliljor och irisar gillar jag också, de lite senare sorterna blommar ju definitivt efter pionerna och det blir lite variation i bladformerna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon