Full version: Gurkplantor...
dalkullan
Hej.

Jag har ett antal gurkplantor som jag bär in varje kväll för att sedan bära ut dem igen varje morgon...

Jag har ett litet kallväxthus, och det blir ju inte varmare än utetempen på natten.

Nu undrar jag om jag törs låta plantorna stå kvar i växthuset om tempen går ner till 10-12 grader på natten?

Hur gör ni?

Vill inte förstöra för plantorna, men det är jobbigt och tidsödande att bära...

Tacksam för synpunkter!
rosita
Du kan säkert låta dem stå dygnet runt i växthuset nu. Själv har jag en värmefläkt som går igång när temperaturen blir lägre än 12 grader.
dalkullan
Ok. Jag har ingen värmefläkt, men jag kan väl lägga över några lager med fiberduk om det blir kallare än 12 grader?

Funkar det?

Tack så jättemycket för ditt svar!!

Ha en fortsatt bra dag!!
Eva 33c
Om din signatur anger var du bor så odlar du och jag i ungefär samma geografiska område smile.gif Mina gurkplantor står sen ca 1 vecka ute i mitt växthus. Jag har visserligen en fläkt som går på vid ca 10 grader, men som prognosen ser ut nu verkar det inte bli under 7 grader ens under järnnäterna, 5-7 juni så där. Den kalla perioden är ju också mycket kort, vår dagar blir ju längre och längre. Nu är också marken i och omkring växthus uppvärmd så i verkligheten blir det nog inte riktigt lika kallt i växthuset som utanför. (Vilket det blir under vintern) Sätt in en termometer som visar min och max temp.
Så ha lite koll på natttemperaturerna så kan du skydda dina plantor vid behov.
dalkullan
Ja jag bor i Falun!! Jag har en termometer som visar max och min-temp, skulle inte klara mig utan den...
Klarar sig gurkplantorna vid sju grader om de har flera lager fiberduk över sig? Det blir ju svårare och svårare att flytta in dem ju större de blir... smile.gif) Vill inte riskera att de har det för kallt...
Tack för all hjälp!!
Eva 33c
CITAT (dalkullan @ 31-05-2013, 23:23) *
Ja jag bor i Falun!! Jag har en termometer som visar max och min-temp, skulle inte klara mig utan den...
Klarar sig gurkplantorna vid sju grader om de har flera lager fiberduk över sig? Det blir ju svårare och svårare att flytta in dem ju större de blir... smile.gif) Vill inte riskera att de har det för kallt...
Tack för all hjälp!!

Ah, en till Falubo! Ja, jag tror att de klarar sig, fast några garantier tänker jag inte ge... Å andra sidan om du kan hålla ut till onsdag nästa vecka så är du nog på den säkra sidan smile.gif Prognosen har blivit varmare sen jag skrev sist, (kollar på www.klart.se) Sen kan du ju göra en anteckning om att så gurkorna en eller två veckor senare nästa år så blir de inte så ohanterliga att bära fram och tillbaka smile.gif
dalkullan
Tack Eva!!

Jag kommer att bära in plantorna inatt, för det ser inte ut att bli så varmt vare sig inatt eller imorgon på dagen... Trist...

Men sen tycker jag att det ser lite bättre ut.

De är ju fortfarande någorlunda hanterbara, så det funkar.

Glad odlarsommar på dig!!
Bassam
Hej
Att bära varje dag är jobbigt, men du kan se noga på vädret information.
H.Bassam
Ewa L
Jag vill heller inte ge några garantier, men jag täcker mina gurkplantor på plats. Ex.vis ikväll. De är alldeles för stora så jag tror de tar mer stryk av det än att stå kvar med lite fiberväv.

Iofs bor jag betydligare sydligare än du, men det spelar ju egentligen ingen roll om temperaturen går ner mot 4°C!!
Mr.Tomat
klart det går smile.gif om du är orolig så finns det s.k värmevakt på clas ohlson som man kan ställa in. rekomenderar derar starkt!
Anki V
I fjol ställde jag ut mina gurkor i växthuset veckan för midsommar. Sedan blev det kallt…… Veckan efter midsommar var det inte mer än 2-3 grader på natten och i växthuset var det 4-5. Gurkorna tog ingen skada utan växte snällt på.

Jag kanske ska tillägga att jag odlar i hinkar och har grovt grus på golvet, om det nu kan ha betydelse.

/Anki
dalkullan
Tack för alla svar och synpunkter! smiley_small_hug.gif

Jag har nu fått ordning i mitt växthus, och alla plantor står där de ska stå. Lycka!! Jag fick ju inte plats med alla mina gurkisar, och som tur är så ska ju en av sorterna klara av att stå utanför växthuset, så jag har nu tre gurkplantor i hinkar vid en vägg.

Blir det lite kyligt på natten slänger jag på fiberväv, det gäller både de som står ute och de som står i växthuset.

Nu har det ju varit lite behagligare temperaturer på natten, så jag tror nog att det funkar.

Jag har satt definitivt stopp för bärandet ut och in, nu får det räcka. Tror som någon annan här var inne på att plantorna kan ta mer skada av detta bärande in och ut, än av att stå nån grad "för kallt".

Nu är det bara att vänta och se, blom har jag så det ska nog bli gurkor i år också.

Hoppas bara på lite mer sol nu, för här regnar det bara och är helgrått.

Ha det bra alla!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon