Full version: Blomstertobak
vildsvin
[COLOR=purple][B]
Hej!

Nyss köpt frön Blomstertobak....aldrig sett dem förr men fina på bilden!. Bara undra om nån har några tips? Tänkte sätta i kruka......... tongue.gif Som sagt...vore tacksam för tips!

Veronica biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Blomstertobak har riktiga pyttefrön. Så dem i en sålåda först (går bra med vilken plastbytta som helst ifall man gör dräneringshål i botten), fröna är ljusgroende så du strör bara ut dem så glest du kan på en fuktig såjordsbädd (täck ej med jord) sätt plast eller en glasskiva över sådden. Och ställ i ljust fönster men ej i gassande sol. När plantorna har fått karaktärsblad och de känns tillräckligt stora för att hantera gräver du upp de små rosetterna och planterar dem en och en i krukor.
vildsvin
Tack och bock Åsa!

Ja jag har sått dem i sålåda nu och tänkte senare plantera i kruka! Verkliga pyttefrön! tongue.gif Har du sått själv? var det lyckat? blev de stora? Var ska man ha dem sen? Gillar de mycket sol?

Ha en fortsatt trevlig måndagskväll! smile.gif

MVH
Veronica
vildsvin
[B][COLOR=purple]
Förresten Åsa! Du verkar ju ha lite hum om det mesta...har du några tips till en entusiastisk nybörjare som mig på blommor som kan sås i balkonglådor......tänkte förutom pelargon som ju är det vanliga. Jag tänkte bla ha murgröna i mina.....för att få lite grönt "häng" på det hela samtidigt som jag vill ha lite färg.........vad tror du? smile.gif

MVH
Veronica smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Blomstertobak brukar gilla sol (de gillar inte frost så ställ inte ut dem för tidigt) + de måste avhärdas innan man planterar ut dem både med tanke på temp. + ljus, tobak får lätt brännskador ifall man ställer dem direkt i stark sol när man flyttar ut dem. Hurpass stora de blir beror på vilken sort det är, jag har odlat sorter som blivit 40-50cm höga och jag har odlat sorter som blivit runt 1-1,5m höga. Blomstertobak kan man ha på många ställen ex. i urnor och i blomsterrabatten.

Det går kanske bra att ha murgröna tillsammans med pelargon men jag tror inte att lådan då ska sitta alltför gassigt, murgröna brukar föredra lite mera halvskuggiga lägen. Murgrönan brukar förökas med sticklingar ej frö. Ska du så växter som hänger till blomlåderna så har du ex. lobelia, slingerkrasse och fjärilskrasse som du fortfarande hinner så. Annars så hittar man ganska många olika hängande utplanteringsväxter i handeln numera ex. rabatteternell som finns i en massa olika bladfärger numera.
Kana
Det finns massor av roliga saker att ha på sin balkong! Blomstertobak provade jag förra året och blev helförtjust i. Jag har tyvärr inte uppdaterat min hemsida på jättelänge unsure.gif men om du kikar på den kan du se lite grann vad jag hade på min balkong förra året. Det var första året jag haft balkong så jag testade en massa olika saker och hade jätteroligt. Tyvärr reste vi sedan bort och ganska mycket dog eftersom jag inte hade någon som kunde vattna, därför dog också min entusiasm för hemsidan. Men jag tänkte få tid i påsk till att börja igen med årets version!

I år hade jag tänkt prova clarkia, nemesia, phlox, och mera tobak förutom de saker jag tyckte bäst om förra året (tagetes, petunia och tobak).

K.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon