Jordgubbe
Hittade ingen tråd om det så skapar en själv. För en dryg vecka sedan kunde man läsa att det kunde bli dillbrist till midsommar. Så därav lite nyfiken både ni som odlar själva och vad ni som alltid köper det tycker.

Dillbrist hotar till midsommar
HelénE
Tur man har egen dil då!

Men ärligt, jag tycker det ofta kommer larm från bönderna om något som kommer bli brist på till midsommar. Potatis, jordgubbar...fattas väl bara gräslöksbrist också! Och ändå varje år så finns det att köpa.

Helén
EKLO
Dillen växer på bra här i mina land (Bohuslän), men den är ju fortfarande så liten, och allt kan plötsligt hända med dill (en svampsjukdom som gör stjälkar o blad röda och vissnade brukar hos mig dyka upp runt midsommar). Bäst är det med den självsådda dillen, den klarar sig rätt bra varje år, och som tur är är det mest självsådd jag har.
kerstinbern
Färskpotatisen blir ju liksom inte den samma utan lite pirimikarb som krydda:

Jordgubbe
Ingen brist på fryst iaf, men det är ju inte det man vill ha. Färskpotatis med nykokt dill gjort på ett bra sätt är supergott.

När det gäller besprutning dock, så undrar jag om inte potatisen som man lockar billigt med varje år är "värre". Köpte ekologisk ett år och upplevde som både bättre och godare faktiskt.
Peztis
Såg att min dill i alla fall har börjat titta upp och det är ju några veckor kvar. Så nog finns det lite jag kan slänga på potatisen om jag så önskar. Men dill är för mig inget krav, det vore värre med gräslök el framför allt persilja!

Och som ni säger, det kommer larm varje år så jag tar det med en nypa salt.
EKLO
För att få bra dill är det viktigt att luckra jorden då och då - jag tror att de svampar som lätt angriper ganska ny dill har svårare att få grepp om jorden luckras ofta...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon