Hej!
Jag tänkte jag skulle ge mig på ett knepigt projekt. Hemma har vi en liten dunge fyllt med gamla granträd som används som vindskydd. Jag gjorde en liten gång in imellan träden och tänkte att det vore häftigt att sätta dit lite växter av något slag. Problemet är just att denna ståndort är svåranvänd. Jag kan inte se att det växer något på backen där nu (backen är fylld av barr), det får knappt något ljus och pH är förmodligen väldigt lågt. Mitt förslag är att använda murgröna och hoppas att det kan växa till sig över de torra (många döda) grenar.
Är det någon som har tips på vad man skulle kunna använda för växter där?
kerstin z5-6
31-05-2013, 19:42
Alla typer av skuggtåliga surjordsväxter .
Piccante
31-05-2013, 20:48
Finns en del orkideer som klarar av att växa i granskog.
Hej Kerstin. Tack för svar. Har du tips på skuggtåliga surjordsväxter?
Huggorm
31-05-2013, 21:34
Om det bara är en liten dunge kan det ju åtminstone komma in lite ljus, och kanske är det bra lerjord under det förmodligen tjocka lagret näringsfattiga gamla barr. Om det inte är väldigt torrt kan man odla ormbunkar om man tycker om sådana, och rhododendron
kerstin z5-6
31-05-2013, 21:59
Som sagt ormbunke roddar, men även trillum, vissa primula, azalea, krolllilja, stormhatt , gentiana, trolldruva , blåbär, mfl
Om "den naturliga" marken verkligen är helt fri från gröna växter är det ju knepigt - i naturlig skog kommer det ju växtlighet så fort det finns en chans. Där jag bor växer det naturligt harsyra, ormbunkar och ett och annat ekorrbär i den djupaste granskogen (förutom mossor). Om din mark är helt fri från grönska låter det som om det kanske kan vara alltför mörkt? Kanske kan man glesa ur lite?
Det ligger väldigt dåligt till. Först stoppas mycket ljus upp ifrån poppel som står och har inte blivit "glesat" på länge. Tror att barren täcker för mycket och i kombination med ljuset. Har hittat en enhjärtbladigt skott som kommit upp under barren när jag krattat upp dem. Så förmodligen finns det en chans. Bara det tål skugga. Tror det är för lite ljus för en rhododendron men kan ju testa ormbunkar. Träden står cirka 1-1.5 meter ifrån varann i långa rader.
Gunilla T
02-06-2013, 07:47
Man kan dra slutsatser av att titta på naturen. I naturen finns som regel inga tomma ytor och om det finns så beror det på någonting. I dethär fallet konkurrerar granarnas rötter om allt det lilla av vatten och näring(kväve) som finns i den utarmade jorden. Om ormbunkar hade kunnat växa där så hade de gjort det eller någon växt.
Näringsbrist, torka och ljusbrist gör att inte ens en naturlig flora har orkat etablera sig och under sådana förutsättningar har nog inte våra mer sparsmakade växter en chans.
Även om du gör planteringsgropar och fyller upp med ny fräsch jord så kommer inte de nyplanterade växterna att ha en chans efterom granens rötter omgående kommer att invadera den nya jorden så tyvärr - jag tror inte det är möjligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.