anna.
Nu är det ju många som vill ha bin i trädgården, men jag har en liten liten plätt bara (bor i lägenhet) och jag är inte så säker på att jag vill ha en massa surrande gaddprydda kompisar såhär nära. Jag har grävt upp en gammal död forsythia som vintern tog kål på, och nu planterat nya buskar. Jag har noterat att bin (tror det är bin i alla fall! de ser inte ut som getingar) har intresserat sig något väldigt för jorden, de flyger omkring där och kryper ner bland den. Nu är jag lite rädd att de ska bosätta sig där. Är inte jättepigg på att ha en hel bikoloni två meter från uteplatsen.

Vad säger ni som är biexperter, kan det vara så att de håller på att bosätta sig? Hur kan jag få dem att ändra planer? Jag vill inte skada dem, bin behövs ju, men helst inte precis hos mig. Jag tänker att de blir väldigt många, och att de sticks? Eller om de traskar omkring i gräsmattan och man råkar trampa på dem, det vore ju inte heller så kul.

Hjälp?
niggle
Bin är helt ofarliga. De är bara intresserade av blommor.
Många blandar ihop bin och getingar, som är mycket med närgångna. Getingar är rovdjur och äter ibland samma föda som vi människor.
Har man bin och humlor i sin trädgård skall man vara glad.

Var inte rädd!
Kryddhagen
Hej!
Om det är bin är de bara intresserade av den fukt som finns i jorden. Var glad att de finns.
Känner du dig rädd och osäker , stå alldeles stilla och iakttag dem så ser du att de helt
ointresserade av dig.
anna.
Åh, tack för svaret. Så de är typ som humlor då, surrar omkring och gör sin grej och lämnar mig ifred? Vi har haft getingar här förut, det var inte alls roligt. Men om bina är mer som humlor än getingar kan jag ju slappna av. happy.gif

Tack för svaren!
anna.
Förresten, hur kan jag se att det är bin och inte någon slags geting? Är bin alltid lite håriga? Jag är (uppenbarligen!) ingen insektsexpert, men tyckte alltså inte att de såg ut så som getingar brukar se ut... unsure.gif
Gossen Ruda
Var skall jag börja? biggrin.gif Alla svenska getingar är randiga i svart och gult. Bin är oftast helt svarta på kroppen men kan ha hårbeklädnad i gult, rött eller brunt. I ditt fall tror jag på solitärbin, även om de är flera. De kan bygga i aggregat flera tillsammans. Getingar förkommer bara ensamma än så länge. Troligen gräver de ut bokammare i jorden som tydligen passar dem. Jag har blivit stucken av solitärbin någon gång men vem som helst kan bli sur av att fångas med en håv. biggrin.gif Annars är de helt fredliga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon