Emma Ericsson
Jag har ett äkta kvittenträd som jag ägt i ca 3,5 år. Varje år får det en massa blommor fast ingen frukt och de två senaste åren har något drabbat trädet och jag har ingen aning vad det är. Kanske är det insekter, men den senaste tiden har jag börjat misstänka att det är någon sjukdom.
Symtomen är gulnande små blad med bruna fläckar som sedan svartnar och torkar, de stora bladen blir brunfläckiga och bubbliga/krusiga. Små svarta prickar syns på vissa blad (trodde att det kanske var trips), några små "flugor" sitter på vissa blad. Blommorna verkar oberörda. På stam, blad och grenar kan man se något som påminner om små korvar/avföring. Bladen ser lite ludna ut. Jag har sprayat med pyrsol flera gånger både förra året och det här, men det hjälper inte alls. Till slut börjar de gulna bladen falla.

I dag såg jag även till min fasa att barken på vissa grenar "fläks upp".
Bilderna är inte så bra, men jag hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig med att komma på vad det här är och kanske även hur man kan bekämpa det! En bild är på bladen, en på "avföringen" och en på den fläkta barken.. Kanske ni kan gissa er till vad bilderna föreställer wink.gif. Jag kan även ordna bättre bilder om det behövs.
Jag älskar mitt kvittenträd och varje år utan frukt/med angrepp blir jag ledsen in i själen.
IKS
Kvittenträd kan drabbas av päronrost http://www.tradgard.org/kunskap/kunskapsba...2_paronrost.pdf

Hur just symptomen ser ut på kvitten jämfört med päron kan jag inte svara på, men bilderna med de gulnande bladen ser lite ut som du har brist på någon svårrörligt näringsämne, typ järn eller mangan. Men sådana symptom brukar då oftast yttra sig på sensommaren och inte på försommaren under blomning.

Någon som definitivt har svar på dina frågor är Maj-Lis Pettersson, statskonsulent inom växtskydd. Du kan fråga henne via Odla på P1, hon har också ett eget konsultbolag du kan gå via, men då kostar det säkert en slant.
Emma Ericsson
Tack för svaret! Jag har också funderat på det här med rost. I går när jag satt och letade på nätet kom jag in på päronpest... Det hoppas jag verkligen INTE att det är, men bilderna som jag hittade på när päronpesten angripit kvittenträd stämde ganska bra överens med hur mitt träd ser ut. Har nu skrivit ett mail till Jordbruksverket och väntar på svar.

Om det skulle vara så att det är näringsbrist (jag har enbart gödslat med långtidsverkande "all-round-medel"), vad är då bäst att använda för att åtgärda detta? Är det inte underligt att enbart de små bladen och kvistarna gulnar och blir bruna? Många av de större bladen är fina.

Jag ska se om jag får kontakt med Maj-Lis. Tack för tipset!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon