Copycat
05-04-2004, 19:02
..
MRLINDELL
05-04-2004, 19:11
Det finns ju jättestora murarhinkar
Copycat
05-04-2004, 19:17
Men hur många i varje? en, två, flera eller? jag är ny på det här området.
Susanne i Linköping
05-04-2004, 19:18
Själv satte jag för två år sedan en enda, resultatet blev IOFS klent men sorten var Blå Congo, som ger lite låg avkastning, och dessutom skördade jag alldeles för tidigt. Många potatisar men små som hasselnötter.

Man lär sig...
Andra har jag läst att sätter tre i en hink, det låter trångt men de påstår att det funkar. Fast är det tre i en murarhink går det nog bra.
Min mamma sätter varje år potatis i några stora hinkar (jag föredrar att kalla dem hästhinkar

).
Hon sätter en per hink som är fylld med en tredjedels jord. När det är dags för kupning så fyller hon i stället på med en tredjedels jord till. Efter ett tag så fyller hon hinken helt med jord.
På detta sätt så får hon åtminstone ett stort kok potatis ur varje hink. Ibland fuskar hon och gräver fram några pärer innan hon skördar hela hinken.
Lycka till!
/Mimmi
MRLINDELL
05-04-2004, 19:23
Potatistunnan är inte så stor men det blir en hel del potatisar även om de också är små. Jag har inga storlekskrav på potatis, vitlök etc vad det än är om det i stället blir många, de blir bara godare.
Copycat
05-04-2004, 19:33
Tackar och bockar för alla snälla svar! NU kommer något ÄNNU dummare. Min svärmor har ett litet Sahara där hon odlar ALLT. Kan jag även använda sand i hinkarna med potatis? Det går ju med mycket gott resultati "Sahara".
I fjol satte jag potatis i en murarhink. Jag fyllde hinken med ett par decimeter jord och la sedan i tre potatisar, fyllde på med mer jord ett par gånger till under odlingens gång. Det blev trettio lagom stora potatisar!
"Sahara"potatis funkar, se bara till att det finns tillräckligt med näring oxå, då det brukar saknas i ren sand.
solkatten
08-04-2004, 11:39
Jag har satt potatis i hinkar som affärerna får snittblommor i. De har jag fått från affären gratis, dom är glada att bli av med dom.
En potatis i varje hink. Blå Congo ger lite skörd.
I en zinkhink fick jag 10 stora, fina potatisar av sorten Maria.
Glöm inte vattna och gödsla, det torkar ut fortare i hinkar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.