Hej vet någon vad detta kan vara för insekt. Det finns massor av dem i häcken. Bladen är även ätna på häcken. Massa små hål samt att det är små svarta pricka på bladen.
Rebecca
01-06-2013, 14:38
Vad är det för häck? Vet inte om du tänkt bifoga en bild men det syns ingen bild här i alla fall.. svårt att svara på utan att veta hur det ser ut.
Nu har jag lyckats lägga till bilden på insekten.
Det är en vintergrön liguster...
Själva kroppen på insekten är vit o svart randig.... jag har inte hittat några larver eller liknande i häcken....
jimvidar
01-06-2013, 16:39
Pyretrenin hjälper mot de flesta skadedjur. Det tillverkas av krysantemum. Du kan köpa detta på en plantshop.
Gossen Ruda
01-06-2013, 16:44
Det är en stekel. Om det är en växtstekel eller en parasitstekel går inte att se, men av din beskrivning att döma troligen en växtstekel. Lättast att se skillnad är att växtsteklarna är ganska tröga medans parasitsteklarna är kvickare och framför allt vibrerar med antennerna. Tyvärr kan jag inte så mycket av någon av grupperna.
Det är en himla fart på dem så då skulle jag gissa på parasitstekel i så fall... kan det vara dessa som äter upp bladen oxå?
Hej
Den ser ut som växter flugor, med svarta brickor ser ut som deras bajs.
H.Bassam
Gossen Ruda
01-06-2013, 21:00
CITAT (aned00 @ 01-06-2013, 20:24)

Det är en himla fart på dem så då skulle jag gissa på parasitstekel i så fall... kan det vara dessa som äter upp bladen oxå?
Nej, i så fall jagar de uppätarna för att kunna lägga sina ägg i larverna. Detta är vad jag tror, utan att ha ett djur för närmare studium är det svårt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.