Hej!
Hoppas innerligt att jag kan får många tips och hjälp av duktiga odlare med erfarenhet för min sjua ros.
Min vackra ros, med en underbar färg och mjuka toner (se bilden) har varit sent att få skicka ut sina nya skott i år. Idag såg jag att det fanns massvis med hål på bladen, jag vände på bladet och såg en larv som satte på den och gottade sig.
Sen fick jag syn på alla ny skott som slår ut, som har blivit vridna och kibbiga som en klump, som om man har limat ihop dem. När jag försökte öppna dem små vridan bladen såg jag att det fanns massvis med små svarta prickar, vet ej om det är larvens bajs eller om det är ägg som lavren har lagt.
I min panika tillstånd och förskräck klipte jag bort alla dem nya små skotten som kanske skulle bära nya blommor i framtiden, och strödde ordentligt med Myrr på växten. Jag har 12 st rosor. Hör och häpna, 11 var skadad och angripna på samma sätt och endast en har klarat sig.
Jag känner mig helt förtvivlad och tycker att det är så sorglig, och att inte bara den finaste av alla utan 11 rosor som är blivit angripna. Vill så gärna få min vackra ros att överleva. Har någon liknande erfarenhet? Vad är det för larv? Har jag gjort rätt att hälla Myrr på den? Vad ska göra nu? Kommer nya skott upp nu? Hur ska jag skydda dem om det kommer upp?