Christian M
Jag har en buske jag tycker mycket om och vill föröka. Jag är dock osäker på vad det är.

Jag har googlat, och misstänker någon form av karagan. Den är ca 3 meter hög och påminner idag mer om ett träd än en buske.

Bladen sitter mycket symmetriskt och den har små gula blommor.

Jag har bara ägt min fastighet i några månader, så jag har inte sett om den får någon form av ärtbaljor som en karagan verkar kunna få.

Kan det vara något annat än en karagan?
Bengalow
Visst är det en Karagan du har, eller sibirisk ärtbuske, som den heter på svenska! Jag har den själv, men den är bara ca 1,80 hög efter 20 år, cirka 1,50 från början. Googla på det så får du en massa svar.
Huggorm
Ja, jag tror inte det finns något här i Sverige som man kan förväxla den med
kerstinbern
CITAT (Huggorm @ 01-06-2013, 23:59) *
Ja, jag tror inte det finns något här i Sverige som man kan förväxla den med

I södra Sverige kan den nog förväxlas med en robinia
Huggorm
CITAT (kerstinbern @ 02-06-2013, 03:39) *
I södra Sverige kan den nog förväxlas med en robinia
Jo fast de skall väll bli en bra bit större innan de börjar blomma och då blommar de väll vitt? Min lilla verkar i alla fall inte intresserad av att börja med sådant ännu
IKS
Den vanligare sorten R. pseudoacacia blommar ju otroligt vackert med rent vita hängande klasar, ungefär som gulved eller ett vitblommigt blåregn. Finns ju också R. hispida med något sämre härdighet med rosa klasar. Men den blommar väl först efter minst 10 års ålder eller så. Men en ung robinia är också ganska taggig/torning jämfört med sibirisk ärtbuske.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon