Full version: Orkidé
Nymphaea
Hellu...

Jag är mycket angelägen av att få tag på frön från en eller ett par orkidéer.
Hellst arter och ännu hellre arter som är utrotningshotade eller allmänt sällsynta.

Finns det att få tag på i Sverige, eller är jag tvingad till att vända mig till något lab ute i Europa.

De enda som jag vet har frön är 'Orchid Seed Bank' i USA. Men de är den enda 'leverantören' som jag har hittat.

Någon som vet bättre? Hjälp mig smile.gif
lurvig
Tjenare!!

Vad jag vet så är det näst intill omöjligt, eller åtminstone svårt att få orkideer att gro!! Man måste ha labbmiljö!! wink.gif)
Var på söndags marknaden i Bangkok och där var det som o släppa in en pojke i en godisaffär!! Köpte massor av kul saker som tex olika färger på näckrosor (lotus) OCH orkidefrö!! Näckrosorna kom som bara den!! den skulle vem som helst klara o så!! men orkideer.. vill du försöka får du göra så här..

1.Sterilisera en glasflaska i 40 min i en tryck kokare.

2.gör en gel av agar-agar och destillerat vatten.

3.fyll flaskan med denna gel till hälften (liggandes).

4.fyll en STOR kastrull med 5 cm vatten och placera ett hålslag i mitten och lägg flaskan på den. Koka under lock minst en ti,mme så flaska o gel blir återigen steriliserade..

5.Undertiden tar du 1 del klorin med 10 delar destillerat vatten och lägger i fröna (mickrosmå, ser ut som damm). Låt dom vara däri ca 10 min.. skölj dom sedan ca 2-3 ggr i destillerat vatten så klorinen försvinner (denna procidur steriliserar fröna från bakterier)

6.ta en lång ståltråd som du gör en LITEN öggla på i ena änden, och för in den i en spritlåga (den sotar inte tråden) för att döda alla bakterier på tråden. stoppa ner den i kastrullen med kokande vatten..

Nu till det knepiga....

Lyft av locket till kastrullen och ta upp flaskan med grythandske och håll ÖPPNINGEN av flaskan fortfarande i vattenångan så INGEN kall luft kommer in (kan ha damm och sporer i sig) och vänta till gelen svalnat..
Ta upp ståltråden och ställ burken med fröna på durkslaget (ånga runt) och "gräv" upp fröna med ståltråden (ögleänden) och för in i flaskan. "DUTTA" av fröna på gelen. när du e klar tar du dubbla lager plastfilm och täcker öppningen med. Bind om FLERA varv med ståltråd så det blir absolut tätt. Nu kan du ta bort flaskan och lägga den mörkt o varmt till fröna gror.. det ser först ut som måssa, senare kommer små "sticklingar"".

Varför man måste vara så otroligt noga, sterilisera allt och hålla sig HELA TIDEN över vattenånga, är att om det kommer det minsta lilla av förorening i flaskan, gelen eller fröna, kommer gelen att surna/ruttna och inga orkideer!! Kan bara önska dig lycka till!!
Lurvig
Ina
Gör orkidéerna på det viset där dom växer vilt? wink.gif laugh.gif

(F'låt... kunde inte låta bli.... rolleyes.gif )
Nymphaea
Hehe.
Det skulle se ut!

Nej, grejen är det att orkidéfrön inte innehåller någon äggvita. Ingen näring, bara skal och embryo. De måste ha en svamp för att gro. Myceliet växer in i fröet (endotrof mykorrhiza).
De är i en mening parasiter som små, eftersom de snor socker från svampen.

Jag tänkte utföra mitt försök i skolans lab. Som projektarbete (projektarb. är obligatoriskt på 100 h. Så varför inte göra något riktigt skoj av saken?).

Skolans lab är lite taskigt utrustat. De har ingen riktig utrustning för sterilarbete (dvs ventilerade bänkar med HEPA-filter (spor- och bakteriesäkra) eller ens ett sådant 'handskskåp' som man brukar få en glimt av på tv ibland - man sticker liksom in armarna i ett skåp men fönster framtill).

Jag tänkte labba i ångpelare som lurvig beskrev.
och givetvis med ett något mer komplext medium.

Nu har jag hursomhellst varit i kontakt med folk från SOS (orkidésällskapet), 'några asiater', en orkidéintresserad högskolestudent från Portugal och några 'höga höns' från Royal Botanic Gardens, Kew i Storbritannien. Vi får se hur det går, men förhoppningsvis kan jag luska fram en hel hög med frön smile.gif
Ina
Det låter som ett verkligt intressant projektarbete!!! SKulle vara kul om du kunde lägga ut det här när du är färdig... rolleyes.gif

Men nu blir jag nyfiken... den där svampen som du nämner, är det något man måste till sätta i odlingsmediet, eller? I lurvigs beskrivning av steriliseringsförfarandet och sådden finns det inte med någon svamp eller några sporer och t o m fröna skall desinficeras...

Men det här med skolans dåliga lab... finns det ingen annan skola eller nåt' företag som har lab i närheten som du skulle kunna fjäska lite för? Om du vill ha resultat - och det ser ju alltid trevligare ut i labbrapporten wink.gif - så vore det ju synd om det hela blir pannkaka p g a taskig utrustning...
KURT
Det borde inte vara något som hellst problem att jobba sterilt på ett vanligt skol-lab! Torkar man bara av labbänken med 70%-ig sprit innan och sedan jobbar i närheten av en brinnande bunsen brännare så har man en uppåtströmmande luftström som hindrar bakterier och sporer att ramla ner. Det borde inte behövas någon sterilbänk, det behövs framförallt om man jobbar med eukaryota celler som odlas i flytande medier. Jobbar du på ett skol-lab så borde det gå att få tag i riktiga platinöser av platina (inte ståltråd!) eller sterila engångs platinöser av plast.
Nymphaea
Jo. Det är nog säkrast att använda en större behållare med sjudande vatten så att man får en steril atmosfär i ångpelaren.

Jag gjorde ett försök att odla diverse orkidéer genom meristemförökning (somatisk embryogen...) på det sättet som du beskrev. Visserligen är det lite knepigare att sterilisera sådana explant, men allt blev mer eller mindre kontaminerat.

Har även funderat en del kring om man skulle kunna jobba i UV. Har inte påbörjat projekte mer än med lite förhandsforskning och har därmed inte undersökt riktigt alla alternativ för sterilarbetet, metoder osv.
UV vet jag har använts till endel sterilarbete på skolan, men jag vet inte hur effektivt eller användbart det skulle vara i mitt fall. Var dessutom i kontakt med en amerikan som provat att jobba i UV och han hade inga bra erfarenheter av det. (Brännskador trots skydd).

Jag är mer än tacksam för alla tips och all tänkbar kritik!
Ina
Min erfarenhet av UV är att det inte är så himla effektivt. Jag jobbade på viruslab under en period och fick höra lite olika historier som talade för och emot. Risken för brännskador är ganska stor och med tanke på de tvivel på effektiviteten som jag fick ta del av så skulle jag nog avråda...
Nymphaea
Jag kunde tro det ...
Det är nog bäst att hålla fingrarna borta från sådana metoder.
Solbrun kan man bli på roligare ställen än i ett lab...
Ina
He he.. man kan nog det... laugh.gif

Labbet jag var på hade vissa rum där man hade UV-ljus på om nätterna för att hålla rummet så sterilt som möjligt. Förste man som kom dit på morgonen skulle stänga av UV-belysningen och slå på dom vanliga lysrören. Det var rätt lätt att komma ihåg på vintern när det var mörk ute och man märkte UV-ljuset. På sommaren när solen gått upp innan vi började på morgonen var det lätt hänt att missa UV-ljuset... Det jag fick höra var om en person som suttit vid dragskåp och jobbat en hel förmiddag utan att ha slagit av UV-ljuset. Hon fick söka läkare för brännskadorna i nacken... sad.gif
KURT
CITAT (Nymphaea @ 21-04-2004, 13:37)
Jo. Det är nog säkrast att använda en större behållare med sjudande vatten så att man får en steril atmosfär i ångpelaren.

Jag gjorde ett försök att odla diverse orkidéer genom meristemförökning (somatisk embryogen...) på det sättet som du beskrev. Visserligen är det lite knepigare att sterilisera sådana explant, men allt blev mer eller mindre kontaminerat.

Jag är mer än tacksam för alla tips och all tänkbar kritik!

Min erfarenhet av sterilarbete (ca 15 års sterilarbete) är att varken bakterier eller svampsporer utgör sådana problem att man behöver använda sterilbänk för odling i fasta medier . Ingen jobbar under uv-ljus! det används bara i sterilrum nattetid när ingen vistas där, annars skulle labpersonalen få hudcancer. Får man kontaminering när man jobbar vid en gaslåga så bör man öva sterilteknik, d v s jobba med saker ute så kort tid som möjligt och bränna av allt i rätt ordning. Sterilbänkar med fastsatta handskar, som nämdes tidigare, används för anaerobodling eller om man jobbar med mycket farliga patogena bakterier.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon