Tjenare!!
Vad jag vet så är det näst intill omöjligt, eller åtminstone svårt att få orkideer att gro!! Man måste ha labbmiljö!!

)
Var på söndags marknaden i Bangkok och där var det som o släppa in en pojke i en godisaffär!! Köpte massor av kul saker som tex olika färger på näckrosor (lotus) OCH orkidefrö!! Näckrosorna kom som bara den!! den skulle vem som helst klara o så!! men orkideer.. vill du försöka får du göra så här..
1.Sterilisera en glasflaska i 40 min i en tryck kokare.
2.gör en gel av agar-agar och destillerat vatten.
3.fyll flaskan med denna gel till hälften (liggandes).
4.fyll en STOR kastrull med 5 cm vatten och placera ett hålslag i mitten och lägg flaskan på den. Koka under lock minst en ti,mme så flaska o gel blir återigen steriliserade..
5.Undertiden tar du 1 del klorin med 10 delar destillerat vatten och lägger i fröna (mickrosmå, ser ut som damm). Låt dom vara däri ca 10 min.. skölj dom sedan ca 2-3 ggr i destillerat vatten så klorinen försvinner (denna procidur steriliserar fröna från bakterier)
6.ta en lång ståltråd som du gör en LITEN öggla på i ena änden, och för in den i en spritlåga (den sotar inte tråden) för att döda alla bakterier på tråden. stoppa ner den i kastrullen med kokande vatten..
Nu till det knepiga....
Lyft av locket till kastrullen och ta upp flaskan med grythandske och håll ÖPPNINGEN av flaskan fortfarande i vattenångan så INGEN kall luft kommer in (kan ha damm och sporer i sig) och vänta till gelen svalnat..
Ta upp ståltråden och ställ burken med fröna på durkslaget (ånga runt) och "gräv" upp fröna med ståltråden (ögleänden) och för in i flaskan. "DUTTA" av fröna på gelen. när du e klar tar du dubbla lager plastfilm och täcker öppningen med. Bind om FLERA varv med ståltråd så det blir absolut tätt. Nu kan du ta bort flaskan och lägga den mörkt o varmt till fröna gror.. det ser först ut som måssa, senare kommer små "sticklingar"".
Varför man måste vara så otroligt noga, sterilisera allt och hålla sig HELA TIDEN över vattenånga, är att om det kommer det minsta lilla av förorening i flaskan, gelen eller fröna, kommer gelen att surna/ruttna och inga orkideer!! Kan bara önska dig lycka till!!
Lurvig