Tack för svar!
Rankspenat låter fint, det ska jag satsa på. Det är sällan jag har vägarna förbi Uppsala, men tack för erbjudandet!
Det vore super med frön av Spenatskräppa och piplök!
Vilken är din favorit bland lökarna - pip / kajp / luft?
CITAT (Scout @ 02-06-2013, 23:16)

Kul med fler som gillar perenna grönsaker. Rankspenat har jag på min lott, den har faktiskt självsått sig, så några små plantor har jag i leran ute på lotten. Tror inte de överlever i ett postpaket dock. Men om du bor i Uppsala kan du gärna få komma och hämta nån. Rankspenaten är perenn och härdig, men malabarspenaten är som Åsa skriver värmekrävande och därmed svårodlad på friland.
Någon form av röd trädgårdsmålla har jag på lotten, men jag sådde alla frön jag hade, kan samla lite frön senare i sommar om du vill ha. Den är dock inte perenn utan anuell, fast den frösår sig och fröna överlever ute.
Lungrot/Gode henriks målla (Chenopodium bonus-henricus) har också självsått sig, så den finns också massor av små plantor av om du vill hämta. Spenatskräppa (Rumex patienta) och Piplök (Allium fistulosum) har jag frön till som jag kan skicka nu. Kajplök (Allium scorodoprasum) och luftlök (Allium cepa viviparum) har jag inga sättlökar till just nu, men kan samla nya lite senare i sommar.
Är mycket nöjd med mina perenner. Har skördat massor av både blad och lök sen i april.
Tack för svar Åsa!
Jag blandade nog ihop rank- och malabar-spenat. Då satsar jag på rankspenat. Och kanske malabar till balkongen då!
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 02-06-2013, 08:59)

Malabarspenat har Runåbergs bra fröer till men de bör sås i mars det är för sent nu, påsen brukar vara välfylld och fröerna håller i flera år. MEN malabarspenat funkar inte att odla utomhus i marken de växer inte någonting alls även de år då det är bra sommar, vi har för kallt i marken även på sommaren är min teori. I skyddat läge i stor svart hink ex. på balkong, altan el dyl brukar de dock växa enormt bra.