Eva i Skåne
När min dotter flyttade till Turkiet bodde dom först ett par år i Istanbul, men sen flyttade dom till "lilla" Usak, men 180.000 invånare.
Oroligheterna har spridit sig och demonstrationer förekom i 48 städer igår.
Så här såg det ut i Usak igår

Det ser ju ut att vara en fredlig demonstration vad jag kan se på filmen, men hur kommer utvecklingen i landet bli? fear.gif
Bengalow
Turkiet är en märklig statsbildning! Dom har en liten tå i Europa, och vill gärna höra hit, men dom har en statsmakt, som regerar på islamisk grund - mer eller mindre. Just nu mer, fast Tayyip Erdogan försöker att visa ett annat ansikte utåt. Det är en av de starkaste krigsmakterna i hela världen, och vill generalerna återta makten, så gör dom det precis när dom vill. Regeringen fungerar tack vare religionen, och de grunder som traditionen påbjuder.

Jag har aldrig hyllat religionen som statsmakt, och den arabiska våren har visat, att den moderna människan snart kommer i konflikt med traditionella, konservativa trossamfund, ja närmast extremistiska i sin uppfattning. Såklart att imamer värnar sin makt, när man ser runt omkring sig, hur kyrkan förlorar anhängare i västvärlden. Hela Mellanöstern håller på att omformas, och det är nog bara en tidsfråga innan eliten inom islam förlorar fotfästet, även i andra delar av världen. Man kan inte leva kvar i medeltiden med internet och upplysning. Religionen är en mörkrets makt, när inte religionsfrihet råder.
Att sia om hur det går? Ja, människan har ju "utvecklats" från sin födelse, och även om det varit motsträvigt på vissa håll, så moderniseras även arabstaterna och likasinnade. Det kommer att kosta blod, mycket blod! Se hur de olika fraktionerna spränger varandra sönder och samman med bilbomber och andra infernaliska metoder.

Att fanatiker kommer att finnas kvar, så länge som mänskligheten finns, är ställt utom att tvivel - likväl som brottslingar. Ja, jag jämställer dessa. När dessutom människor med ambitioner att regera inte lyssnar på demokratiska strömningar, då är det illa ställt. När de fattiga får trösta sig med "ett lyckligt liv på andra sidan" så går det att styra, men när dom inser att det livet är en chimär, så blir det upplopp och protester, mot dem som försett sig på deras bekostnad.

Hur det går i Turkiet? Militären kommer att återställa "ordningen". Dom har mist mycket av sin makt i och med "utrensningar", men dom anser sig bättre utrustade att styra landet, än någon annan. Erdogan har inte deras gillande, men ambitioner att ansluta sig till EU har stillnat ner krigsmakten för en tid. Det gälller att vara europeisk så länge som det går...
Piccante
Turkiet har en väldigt stark sekulär författning och militären har tidigare hotat det moderat islamistiska AKP-partiet att om de försöker införa religiöst styre så kan de kastas ut. Samtidigt valdes Erdogan till premiärminister med 50% av röster så det finns ett folkligt stöd på konservativ landsbygd främst för hans politik. Många bedömare tror inte på en turkisk vår eftersom de sekulära medelklassväljarna inte är många nog. Men det är nog en näsknäpp åt etablissemanget att stramar de åt samhället för mycket så kommer inte turkarna att ta det.
gnon49
Bara att hoppas Turkiets demokrati är såpass stark att gatans parlament inte får bestämma färdriktningen. Med Syrien som grannland finns alltid en risk att det eskalerar när olika islamistiska grupper slaktar varandra i guds namn. Men Turkiet är ju inte Syrien eller Egypten mm utan har en form av demokrati. Därtill medlem i Nato och relation till Israel. I slutändan lugnar det säkert ner sig o allt återgår till vardagen igen.
gunsta
CITAT (Piccante @ 02-06-2013, 14:12) *
Turkiet har en väldigt stark sekulär författning och militären har tidigare hotat det moderat islamistiska AKP-partiet att om de försöker införa religiöst styre så kan de kastas ut. Samtidigt valdes Erdogan till premiärminister med 50% av röster så det finns ett folkligt stöd på konservativ landsbygd främst för hans politik. Många bedömare tror inte på en turkisk vår eftersom de sekulära medelklassväljarna inte är många nog. Men det är nog en näsknäpp åt etablissemanget att stramar de åt samhället för mycket så kommer inte turkarna att ta det.

Bra inlägg tummenupp.gif
Huggorm
Samtidigt är det ju en del etniska spänningar i landet med den hunsade kurdiska minoriteten och de numera utrotade armenierna. Det verkar finnas många starka känslor som bara väntar på att komma upp till ytan, den här gången var det ett planerat köpenterbygge i en park, vem vet vad som startar upploppen nästa gång.
Piccante
Intressant inlägg från en boende i Istanbul: http://defnesumanblogs.com/2013/06/01/what...ng-in-istanbul/
Gossen Ruda
Jag blir väl stämplad som islamofob nu men min slutsats är att det är så gott som alltid bråk i länder med med stor islamsk befolkning. Det kan bråkas på andra ställen också men inte i en sådan omfattning. Varför vet jag inte. Kanske för att islam är en väldigt auktoritär religion, du skall lyda, och folk som kan tänka själva opponerar sig. Tur dock att det finns så många olika strömningar som bekämpar varandra, sunni och shia exempelvis.
gnon49
CITAT (Gossen Ruda @ 03-06-2013, 10:32) *
Jag blir väl stämplad som islamofob nu men min slutsats är att det är så gott som alltid bråk i länder med med stor islamsk befolkning. Det kan bråkas på andra ställen också men inte i en sådan omfattning. Varför vet jag inte. Kanske för att islam är en väldigt auktoritär religion, du skall lyda, och folk som kan tänka själva opponerar sig. Tur dock att det finns så många olika strömningar som bekämpar varandra, sunni och shia exempelvis.

Är ju inte förbjudet att vara islamofob. Som det ser ut i MÖ är det lätt att vara det. Det gäller bara att skilja på människor o religion. Islam är en omodern religion med förtryckarmentalitet inbyggd i sitt budskap, åtminstone i MÖ. Stackars människor som måste utstå krig o förtryck i religionens namn.
pejori
CITAT (gnon49 @ 03-06-2013, 11:21) *
Är ju inte förbjudet att vara islamofob. Som det ser ut i MÖ är det lätt att vara det. Det gäller bara att skilja på människor o religion. Islam är en omodern religion med förtryckarmentalitet inbyggd i sitt budskap, åtminstone i MÖ. Stackars människor som måste utstå krig o förtryck i religionens namn.

Sant.
Oroligheterna beror inte på deras religion, utan på förtrycket dom utsätts för.
Bengalow
Ja, traditionens makt är stor, när insikter och utbildning saknas. När tro är viktigare än demokrati, så blir det så. Den yngre generationen törs inte riktigt föra ut sina tankar, för då slår "familjerådet" till...Jag gör gärna en jämförelse med Japan, där ungdomen möts i parker, och lever ut sin fantasi, men byter om och går hem till familjen, och beter sig efter den tradition som påbjuds. Kan man komma närmare personlighetsklyvning än så?
Piccante
CITAT (gnon49 @ 03-06-2013, 11:21) *

Det är nog en väldigt grov generalisering av de konflikter vi ser idag. I Turkiet är det en folkvald moderat islamistiskt ledare som ifrågasätts nu. så där har de gått i motsatta riktning från en sekulär stat till en mer religiöst styrd fast jämfört med Iran och Saudiarabien så är de milsvid skillnad ännu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon