Full version: Armeringsnät rost?
kumrif
Ska bygga ett pergolatak över en innergård och tänkte använda mig av ett armeringsnät och är nu orolig att det kommer bli rost som avlagras när det regnar över innergården och färga träväggar och möbler som står under och i närheten av nätet. Kommer så att ske och vet någon iåfall var jag kan få tag i rostfria armeringsnät?
kerstin z5-6
Inget sånt händer och rost är snyggt!
kumrif
Så det kommer inte synas rost som runnit längs planket o på utemöblerna?
kerstin z5-6
Går faktiskt inte att svara på .. beror på växtlighet , regn mängd och så mkt mer .. är du orolig för det välj ett annat tak! Ingen av mina har droppat rost på något vad jag vet
jaj-51
Rost kan tyvärr färga av sig på det mesta.

Ett enkelt sätt att rostskydda binda rosten är att måla med kokt linolja direkt på det rostiga armeringsnätet.

Träolja funkar också samma som till utemöblerna och trä altanen.

kerstinbern
http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=97539
kumrif
I den tråden fanns ju inte sva på om de färgar ner
Groa
Vad är det du har tänkt ha under som kan bli förstört av rost? Trä och plast är bara att torka av om det skulle komma rost på, och olika saker i tyg skall ju inte vara ute i regn ändå.. oftast är det inte problem att tvätta heller. Det känns som att det som blir förstört av rostfärgat vatten även blir förstört av vatten.
kumrif
Har en pool o en utebar under, hur mycket rost utsöndras vid regn? Är allt under brunt?
HelénE
Du får måla det, med rostskyddsfärg, hammarlack eller liknande, finns tex. i svart.

Helén
kumrif
Ser ut att bli hammerlack
Bengalow
Jag tycker du överdriver. Finns det rost där din bil står?
Macewe
Att måla/lacka/olja är nog det enklaste sättet.

Rost kan ge rätt jobbiga fläckar, och ja - jag har rostfläckar där min bil står. Har vitt grus och då och då blir det fläckar. De går bort rätt lätt bara man vänder runt gruset lite, men det är ändå en fläck.

Inte kul om man har någon ljust under armeringjärnet som det droppar rost på.

Gissar att det säkert finns olika kvalitet på armeringsjärn också och att de är olika benägna att släppa ifrån sig rost, liksom det spelar roll var man bor och vilket klimat det är.
Bengalow
Olika kvalitet på armeringsstål? Menar du ur rostskyddssynpunkt eller draghållfasthet?
jaj-51
CITAT (kumrif @ 02-06-2013, 20:56) *
Ska bygga ett pergolatak över en innergård och tänkte använda mig av ett armeringsnät och är nu orolig att det kommer bli rost som avlagras när det regnar över innergården och färga träväggar och möbler som står under och i närheten av nätet. Kommer så att ske och vet någon iåfall var jag kan få tag i rostfria armeringsnät?

Ja där rostvattnet rinner kommer det att bli missfärgningar.

Föreslår att du använder något rostskydd på armeringsnätet.
Bengalow
Och var rinner vattnet på ett pergolatak? Jag har aldrig hört på maken till svammel om rinnande vatten. Vatten löser inte rost, och kan inte ta med sig rost i sitt flöde. Där obehandlat stål ligger mot en annan yta, kan vatten ta upp järnmolekyler i oxidform, och färga anläggningsytan, såvida vattnet ligger där en längre tid. De järnmolekyler som det är frågan om, är en oerhört liten mängd. Det är inte fråga om att gå ute i regn med vattenlöslig mascara. Rost är en naturlig del i vårt liv. Tar du i något rostigt, så är det bara att borsta eller tvätta väck. Du får inga fläckar, som du inte kan ta bort vid nästa regnskur....
Rostskydd innebär bara att du förlänger tiden tills rosten kommer...½, 1, 1½ år, men det kommer...alltid. Fysikens lagar
Tapio
CITAT (Bengalow @ 04-06-2013, 21:09) *
Jag har aldrig hört på maken till svammel om rinnande vatten. Vatten löser inte rost, och kan inte ta med sig rost i sitt flöde.

Halaj!

Nu är det du som svamlar. Jag har mycket järn i mitt vatten. Kunde ju tvätta några vita skjortor åt dig. Du skulle få tillbaka dem bruna.

Visst har du rätt i att rost är lätt att tvätta bort, men jag tror inte att ts har lust att gå och tvätta hela sin uteplats varje gång det har regnat.
Jag tycker att ts gör rätt. Jag hade också valt att måla med hammarlack.

//T

P.S. lite osäker här, men jag tror inte att rost är en kovalent bindning, utan en jonbindning.
FeO, FeO2 och FeO3 är alltså inte molekyler. DS
Bengalow
Varför inte stryka på vattenfast lim? Det håller ju jättebra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon