Full version: väpnarlilja
evelina
Har köpt lökar av väpnarlilja.

Fråga, ska jag förkultivera dom i kruka inne????

Om inte, när ska jag plantera dom ute????

Kan dom vara kvar i jorden i vinter????

wacko.gif wacko.gif

En som känner sig novis!
kerstin z5-6
Väpnarlilja, Habranthus robustus är mer en krukväxt som kan odlas ute på sommaren och tas in igen till hösten -Krukodling rek . smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Väpnarlilja(Habranthus) har jag och detta är en lök man ofta brukar odla som krukväxt inomhus. Jag har petat ner flera lökar i stora krukor och har dem på fönsterbrädan hela året, nu på våren börjar de skjuta skott och blommar sedan med fina blommor, jag håller växten fuktig och ger den lite svaga doser gödning ibland under odlingssäsongen, på senhösten brukar ofta mina börja vissna ner då vattnar jag lite mera sparsamt och håller dem åt det lite torrare hållet. Jag har dock läst att man gärna kan ställa krukan svalt ca +10C på vintern så har man någon sådan plats så kan man ju ställa dem där när de vilar.

Troligtvis går det nog också att plantera ut växten på sommaren när det är varmt också ifall man inte vill odla den inomhus men den måste isåfall upp när det börjar bli kallt.
evelina
Tack för svaret rolleyes.gif Då gör jag så!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon