Full version: Myror
janisvikmanis
Hej, allihopa!

Jag klippar gräsmatta och har varje gång ett 10-tal myrbon att bekriga. Har någon ett trick? Det kostar en 100 kr varje gång man klipper gräsmattan i myrmedel. Myrmedel går åt i ganska stor mängd.

Har någon något bra råd? Är det skillniad på de myrmedel som finns på marknaden? Har någon jämfört de olika sorterna?

Någon kom med den kvicka indén att hälla ut SOCKER på myrboet. Så myrorna matade ihjäp drottningen sin. Fast…det är väl bara en moderna skröna. Eller? För, jag menar, att medan man försöker dränka ett myrbo i socker, så springer myror fram grannboet och käkar i sig bara lite, och mår bra av det.
kerstinbern
Varför skall myrorna bekämpas? Tar man bort myrorna, så får man ju i stället bekämpa de 10 ggr fler insekter som myrorna annars skulle ha ätit upp
jaj-51
Jag köpte en Myrr extra för några årsen.

Den är mycket dryg och effektiv och lär räcka många år till.

Verkar inte behövas mer än tio korn för att slå ut ett litet myrbo.
Gossen Ruda
Vilken färg på myrorna? Svarta, gula eller röda?
oliv
Testa klippa oftare. Har läst att myror gillar göra bo i gräsmattan om gräset är lite högre.
Bassam
Hej
Du kan hitta sina bo om du följer efter dem, när du hittar bo lägga några droppar disel nära och i bo.
H.Bassam
janisvikmanis
Tack, grabbar för allal bra svar jag fick. Ursäkta att jag varit seg med att svara och tacka. Jag är inte inne på www.Odla.nu så ofta, även om det är en ypperlig sajt med hjälpsamt folk.
:-)

Jag köpte vad-som-helst på Ö&B. Alltså myrmedel. Det blev lyckat resultat. Jag trodde först att det var sämre kvalité på prylarna jag köpte förra gången. Så vorom icke fallet!
:-)

H.Bassams kommentarer var nog de mest kuriosa och säkerligen den mest effektiga. Den skall jag komma ihåg. Folk från sydligare breddgrader har säkert haft mer intensiv kamp mot myror, än vi. Tack där.
;-)

Gossen Ruda
Miljömedvetandet är också mindre i sydliga trakter. rolleyes.gif
KRT
CITAT (Gossen Ruda @ 03-06-2013, 10:37) *
Vilken färg på myrorna? Svarta, gula eller röda?

Spelar arten roll för hur lyckad bekämpningen blir?

Vi har mest små svarta, och de gillar inte myrmedel utan flyttar snällt om man stör ut Myrr. Men nyss upptäckte jag ett bo ilskna små och gula på ett dumt ställe (för oss, uppenbarligen bra för myrorna....) i trädgården - och nu blev jag orolig att myrmedelet inte tar dem?
Gossen Ruda
Jag är bara lite nyfiken. Använder man myrr kvittar det men vissa myrmedel som förutsätter att myrorna hämtar mat funkar inte på alla myror.
KRT
CITAT (Gossen Ruda @ 31-07-2013, 18:51) *
Jag är bara lite nyfiken. Använder man myrr kvittar det men vissa myrmedel som förutsätter att myrorna hämtar mat funkar inte på alla myror.

Ok, det låter bra...
duo2010
CITAT (Gossen Ruda @ 31-07-2013, 12:53) *
Miljömedvetandet är också mindre i sydliga trakter. rolleyes.gif

Hm hm och så finns det svenskar som förordrar Round Up i alla tänkbara tillfällen --------
Gunilla
jaj-51
CITAT (duo2010 @ 09-08-2013, 10:38) *
Hm hm och så finns det svenskar som förordrar Round Up i alla tänkbara tillfällen --------
Gunilla

Ja vist det tycks ha blivit standard i vårt svenska lantbruk.
skånepåg
Att slå ner ett järnspett långt ner i marken innan vintern kommer så det leder ner kylan ska fungera efter vad jag läst, annars kan du försöka dränka dem med vatten varje dag tills de flyttar.
Här finns lite tips http://www.bukefalos.com/f/archive/index.php/t-1143485.html
Gossen Ruda
CITAT (duo2010 @ 09-08-2013, 10:38) *
Gunilla

Hmm. Roundup är rena hälsokosten i jämförelse med både Myrr och dieselolja. smile.gif
EvaKlemming
Det bor miljoner gula små myror i jorden i min nya rabatt. Och lite av det jag nyligen planterat liksom tar sig inte. Nu misstänker jag dem. Men för vad vet jag inte riktigt...
Gossen Ruda
Små gula myror som aldrig är uppe på ytan och kutar omkring? Gul tuvmyra, Lasius flavus, och dess släktingar i så fall. De livnär sig på att odla rotlöss på dina växter och dricka deras sockerhaltiga utsöndringar. Myrorna måste alltså bort och då finns det bara olika bekämpningar, exempelvis vattna ut Myrr.
Bassam
Hej

1 pudra myr kan döda myror,
2 om man spreja vatten på området, myror tycker inte fukt området,
3 man kan blanda bikarbonat imsk + 1l vatten och spreja på området.
obs
Det finns fler recept, man behöver tålamod och använda recepten till myror försvann

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon