silos
I framtiden får jag kanske plantera buskar,träd eller annat på en liten slänt på grannens tomt.
Tänkte vårblommande träd:ett-tre träd med vackra rosa blommor och ev.magnolia eller låg träd japansk lönn?

Först måste jag ju diskutera saken med familjen...

Själv skulle jag vilja ha några stenar på slutningen bland växterna och fågelbad....

Nå,drömma kan jag ju alltid.
silos
Är det så att träd måste man plantera först till hösten?
Ewa L
Krukodlade växter kan du plantera när som helst, men de kräver naturligtvis mer vatten om du planterar nu.

Min enda tanke vad gäller dina olika buskar/träd är att magnolia och japansk blodlönn vill bägge ha sur jord.

Paradisbuske?
Huggorm
CITAT (Ewa L @ 03-06-2013, 19:52) *
Min enda tanke vad gäller dina olika buskar/träd är att magnolia och japansk blodlönn vill bägge ha sur jord.

Nja, de funkar nog fint på neutral jord också, bara det inte är väldigt kalkrikt. Jag skulle inte tveka att plantera varken magnolia eller japanska lönnar i vanlig trädgårdsjord
Bassam
Hej
Magnolia behöver sur jord. japanska lönnar behöver också sur jord.
Obs
de kan leva med lite kalk, men de trivs bättre i sur jord.
H.Bassam
silos
CITAT (Ewa L @ 03-06-2013, 19:52) *
Krukodlade växter kan du plantera när som helst, men de kräver naturligtvis mer vatten om du planterar nu.

Paradisbuske?

Det blir nog krukodlade växter och då måste det väl till ett rör som går ner till rötterna?

Hur får man sur jord? Jag vet inte alls hur jorden är på slänten.

Jag tänkte faktiskt på Paradisbuske,de är så vackra så även smulltråns jasmin,men eftersom de doftar så starkt och hyreshusets uteplats är alldeles intill slänten så den busken kan man nog inte plantera där.
Kan man ha Rhododendron där solen lyser hela dagen som det gör på slänten?
Ewa L
Smultronschersmin? Jag har två och de doftar underbart och inte lika starkt som doftschersmin.

Ledsen, men Rhododendron är ännu mer noga med sur jord (sur = ingen kalk!!) och blir inte speciellt snygg i stark sol.
silos
CITAT (Ewa L @ 04-06-2013, 19:56) *
Smultronschersmin? Jag har två och de doftar underbart och inte lika starkt som doftschersmin.

Ledsen, men Rhododendron är ännu mer noga med sur jord (sur = ingen kalk!!) och blir inte speciellt snygg i stark sol.

Ja,så heter ju den Smultronschersmin!

Jag måste visst läsa om surt jord.
Jag kan förresten tänka mig att Rhododendron inte blir snygg i stark sol.
Jag tänkte på hur fantastiska Rhododendron är på Mainau och jag har för mig att där är buskarna inte i stark sol......?!
silos
Nu har jag läst om hur man kan själv göra surt jord!Internett är verkligen bra!
emmma
Jag har köpt en körsbärskornell idag. Den blommar med små söta gula blommor tidigt på våren (t o m före forsytian) och får tydligen goda, nästan plommonstora bär på hösten; kändes som en intressant växt smile.gif
kerstin z5-6
surjord är enkelt -ett torvparti av torvblock , upphöjt från marken och fyll med lika delar bark kogödsel och grovriven torv
zerounu
Underbara tips tack smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon