skummisen
03-06-2013, 09:55
Hur mycket kart kan jag spara på min vinranka? Som det är nu sitter det nog 50-60 klasar med små druvor. Tror inte att den klarar att mogna allt eftersom den inte växer i ett växthus utan mot en östervägg på västkusten. Har aldrig klippt rankan som man ska utan bara lite på måfå men den verkar ju trivas ändå.
Mr.Tomat
17-06-2013, 11:44
Jadu, helst ska du beskära den varje höst, bort med sidoskotten och fokusera på två "grenar". så får du fina och växten orkar lite bättre
skummisen
20-06-2013, 08:48
Får ta en riktig sanering till hösten, den verkar dock må riktigt bra. Frågan är bara om jag ska klippa bort lite av druvklasarna redan nu?
Läste någonstans att jag kan toppa alla årsskotten efter andra bladet om det inte är bär på och spara två klasar per gren och klippa efter nästa blad.
Har en ranka här hemma på höglandet som verkar helt död en meter upp, kan man klippa de gamla grenarna nu (vedartade grenar ska klippas sent på hösten eller vintern enligt samma artikel) annars kan plantan dö?
RibesRubusVitis
20-06-2013, 11:45
Visst kan du glesa ut bland druvorna, antingen ta bort hela klasar (enklast) eller gallra bort druvor inom klasarna. Men det är inte för att de ska mogna bättre, utan för att ge större och (i synnerhet) sötare druvor. Sötman är särskilt viktig om du ska göra vin av druvorna, annars kan de bli goda även utan så mycket socker i sig.
Du måste inte klippa några blad alls, men om bladen börjar skugga varandra gör de ingen nytta som solfångare. Särskilt mot slutet före skörden är det en god idé att ta bort blad som skuggar själva druvklasarna.
Det är svårt att se om det vedartade verkligen är dött, och i alla händelser gör det ingen skada på de levande grenarna fram till den ordinarie klippningen i vinter. Att plantan skulle dö är inte så troligt, men om det läcker sav försvagas resten.
skummisen
20-06-2013, 13:54
Tack för den infon, då latar jag mig ett tag till...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.