Whiskuchi
Förra året satte jag en manchurisk valnöt. På hösten lyckades rådjurshelvetena feja sönder en gren, jag lät den vara i hopp om att den skulle klara sig trots skadan men i år ser jag att grenen är död. Dessvärre har trädet börjat skjuta en massa skott nedanför skadan, jag tror inte det blir särskilt bra om de får växa vidare så det lutar åt att jag behöver ta bort hela den skadade grenen. När kan jag ta bort den? Jag är livrädd för att det ska bli fel för trädet kostade 1700 spänn och det är för mycket för att jag ska våga chansa unsure.gif
jegi
Är grenen död kan du ta bort den när som helst. Annars är valnöt blödare så man ska beskära försiktigt.
Whiskuchi
Den är ju bara död upptill, därnere där skotten kommer verkar den må ganska bra (eftersom den lyckas skjuta skott). Kan försöka fixa en bild när jag kommer hem smile.gif
Whiskuchi

Grenen är död vid det avskavda stället och uppåt men nere vid stammen är den uppenbarligen väldigt livskraftig.
Huggorm
Jag skulle nog satsa på att kapa grenen nu, men vill man vara på den säkra sidan så kan man vänta till sensommaren
Whiskuchi
CITAT (Huggorm @ 04-06-2013, 19:04) *
Jag skulle nog satsa på att kapa grenen nu, men vill man vara på den säkra sidan så kan man vänta till sensommaren

Det står att valnöten blöder ovan, är det främst på våren då?
jegi
Ja, det är främst på våren men även under sommaren. JAS är det som gäller för beskärning där jag skulle välja september. Du kan utan vidare ta bort de gröna skotten för då blir det ingen blödning. du kan även beskära den döda delen av grenen utan någon risk för blödning.
Ska du beskära hela grenen så gör det senare och se till att hålla dig utanför grenkragen så att den kan valla över ordentligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon