Madeleine1
Hej,
förra året råkade jag bryta av en 10 cm-topp av en klematis 'Summer Snow' vid planteringen. Som en vild chansning satte jag den i en liten kruka med jord, plastpåse över och vattnade lite lagom. Den har överlevt och växte till och med till sig lite under sensommaren. Nu har den inte växt ett dugg sedan i höstas. Vilar den eller behöver jag göra något med den? Den har inte vissnat, men de små blad som är på väg att komma vissnar snabbt ner, eller blir torra i kanten. Tror ni att den klarar sig? Vad ska jag göra med den nu? unsure.gif
MRLINDELL
Min såg stendöd ut och jag trodde den torkat helt. Jag gjorde ett provklipp på 1 cm i toppen och den såg fin ut. Jag fick rådet att låta den vara, den kommer när det blir varmare och ljusare ute. Hoppas han har rätt för det är en fin Clematis.
Ti bee
Jag har fått rådet om klematis att aldrig ge tappt - de kan se hur vissna och döa ut som helst, men under ytan så spirar liv ändå. Jag skulle ta det som en vilofas och att den inte riktigt kommit igång än, varför bladen vissnar när de kommer, och tro på att den sätter fart när värmen kommer. Fast jag är långt ifrån någon expert!! rolleyes.gif

Var förvarar du den? Jag hade en liten klematis i växthuset förut, nedgrävd kruka, där tycktes den trivas över vintern.
smile.gif
Madeleine1
Jag har min på köksbänken i ett söderfönster. Brukar skydda den från den ihärdigaste solen, men den står ganska ljust och normal rumstemperatur. Säkerligen inte de bästa förutsättningarna.... wub.gif
MRLINDELL
Jag råkade plantera en Cardinal Rouge intill min Summer Snow på var sin sida om stupröret på hörnet. Det blev faktiskt effektfullt smile.gif man kanske skulle plita dit nåt blått också laugh.gif på andra sidan ...
Madeleine1
Det låter tjusigt! Har du någon bild...? rolleyes.gif
MRLINDELL
Jag tänker fylla albumet i sommar, det kommer inte att gå en vecka utan bilder. Man slipper ju betala för framkallning tongue.gif
Madeleine1
biggrin.gif
De få bladen hängde och hade torkat och den tunna ynkliga stammen såg också ut att vara knalldöd, så jag bar ut den lilla krukan tillsammans med annat till komposten. Döm om min förvåning när jag lyfte ur jordklumpen med "stammen".
Ett nystan av rötter och två små 'skott' som är på väg upp!! wub.gif laugh.gif Pyttelitet och jättesött!
Blomstersmurfen
Min Summer snow har kommit med ca 20 cm nytt nu (zon 2) och den är planterad på friland, ganska oskyddat dessutom. Avhärda och ut med dem så fort som möjligt! Jag tror inte de tycker om inomhusluft över huvud taget. Det är nog därför inomhusclematisarna är så svåra också. I växthus eller vinterträdgård är det nog lättare skulle jag tro.
MRLINDELL
Huh! Ibland får man jobba hårt med sökmotorn för att komma ihåg gamla inlägg ...

Madeleine1 !!

I morgon söndag lägger jag in första bilden på mitt Clematis arrangemang, en Rouge Cardinal har slagit ut !! Äntligen. Det är en hel del Summer Snow med blommor och knoppar, det brukar det vara men Rouge Cardinal har knoppar och är lite senare, men idag slog en blomma ut.
Det är lite tidigt, men varför inte en tidig bild i alla fall. Nu kommer det att växa och blomma i ca 2-3 månader, något man får passa på och gotta sig åt så länge det varar.
MRLINDELL
Äntligen ...

Inte världens bästa bild men det är mulet och grått ...

Nära med blixt blev det bättre ...

Att Clematis kan göra en så HÖG tongue.gif
Madeleine1
Verkligen tjusigt!! wub.gif
Jag har faktiskt Rouge Cardinal bredvid min Summer snow, men med lite för långt avstånd för att få så fin effekt...
Kan kanske vara något att ändra på...?

Dessvärre klarade sig inte min lilla stickling. Men skam den som ger sig. Jag tänker göra ett nytt försök! Kan man ta en stickling nu eller ska man vänta av någon anledning?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon