zissi
Köpte bl.a. den här söta nyheten på handelsträdgården för några veckor sedan och expediten var så snäll så hon skrev växtens namn på kvittot så jag skulle komma ihåg namnet. Det var tydligen en nyhet för året. Tror ni jag hittar kvittot nu, nej då. Är det någon här som känner till växten? Det gäller alltså den rosa småblommiga växten till vänster i bild. Den ser nästan ser ut som en mini-femtunga, fast det är sex små tungor på denna.
[attachment=76715:Lila_lim..._xt_2013.jpg]
Irene_L
Kan det vara femtunga?

Oj ..ser att du skrivit mini-femtunga. Fingrarna var lite för snabba hos mig!
zissi
De små blommorna i närbild. Två lite mörkare tungor på sidorna och fyra ljusare i mitten.
[attachment=76720:N_rbild_...a_v_xten.jpg]
RitRat
Den vitblommiga ser ut som en verbena, men med ovanligt stora blommor.
Känner du igen det namnet? KAnske en ny sort av verbena bara.
Bengalow
Ja, men då är det väl en sextunga...hehe! Vi har också sådana, och kallar dom femtunga.
zissi
Vi har tur du Bengalow wink.gif . Nu kan vi säga att vi har en Cuphea ramosissima 'Cuphoric Pink' (Cunapibi ?). Låter lite mer rumsrent innocent.gif . Var tillbaka till handelsträdgården i ett annat ärende i dag och tog då en bild på den rosa växtens namn.

RitRat: Verbenan till höger i bild är en limefärgad sort som växer lite mer upprätt och inte så hängande som de flesta verbenor. Sorten var ny för i år iaf för min handelsträdgård. Tyckte den var så fin till petunian (som inte syns så bra i bild) som är lilasvart med limefärgade ränder i.
[attachment=76738:Cuphea_r...ric_Pink.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon