Frideborg
03-06-2013, 21:13
Hej!
Jag kanske inte vad tydlig sist ang.komposten vi skall göra.
Vi behöver tips vad vi skall måla den med.Det skall ju vara giftfritt.
Det är nya plankor som måste behandlas med nåt....Alltså ingen färg just.
mvh Frideborg
Det finns olika skolor... Det är alltså frågan om en vanlig trädgårdskompost?
Hur tät är den? Jag menar mellan spjälorna alltså. Du kan ju grundolja den och täcka insidan med markväv och måla utsidan med vad du vill...
En del tycker man ska använda linolja och andra tycker att det inte spelar så stor roll..
malarmaster
03-06-2013, 21:36
det spelar visst roll,linolja är det mest giftfria som finns på marknaden.använder du rå linolja får du en bra impregnering som skyddar mot fukt. måla brädorna 4-5 ggr eller tills du ser att ytan är tät.(den suger inte mer).kokt linolja funkar också men tränger in sämre.torktiden är kort på kokt och väldigt lång på rå linolja.
går också att pigmentera oljan med antingen en liten del linoljefärg i kulör eller genom att blanda i s.k torra pigment (pulverform).dock är en del pigment INTE giftfria.
vanlig träolja till altan är oftast alkydolja och massor av lösningsmedel alt det "miljövänliga" alternativet med vatten som lösningsmedel + lite gifter för att förhindra påväxt.
övrigt färgsortiment på marknaden är inte giftfria då de innehåller div. gifter för att förhindra mögel,alger m.m. de "miljövänliga" vattenbaserade produkterna är värst. Ulf
Hej
Vi måste tror på forskarna, de kan inte skriva att material är fri gift, om de är inte säker efter hundra eller mera prover.
H.Bassam
Jag har linoljat mina, men jag tror inte att de kommer hålla för evigt direkt, de översta brädorna håller säkert fint men de undre där det är fuktigare... jag har byggt så att man kan skruva av dom på utsidan, om det skulle behöva bytas. Jag målade även utsidan med linoljefärg, 50% övedsgrönt och 50% titanzinkvitt, det blev en fin salviagrön färg som smälter in bra bland syrenerna.
Frideborg
09-06-2013, 15:45
Varmt tack för alla tips!
Mvh Frideborg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.