Sidor: 1, 2, 3
Anki på Öland
CITAT (Berith @ 08-06-2013, 12:16) *
Neej men det var ju så ni beskrev ert midsommarfirande....

Kan du vara snäll och visa VAR någon av oss beskrivit VÅRT midsommarfirande?
*Stintan*
CITAT (Berith @ 08-06-2013, 12:16) *
Neej men det var ju så ni beskrev ert midsommarfirande. Skulle tro att flera/många andra här skulle beskriva sina midsommaraftnar med helt andra ord.

Jag kan inte se någonstans att vi beskrev vårt midsommarfirande.
Berith
Åh jo det var nog ert eget firande ni beskrev, annars hade ni väl skrivit nåt i stil med "såå roligt vi har på midsommar! Dans kring stången med barn och barnbarn, äta gott i sällskap med släkt och vänner!". Eller hur?
*Stintan*
CITAT (Berith @ 08-06-2013, 13:37) *
Åh jo det var nog ert eget firande ni beskrev, annars hade ni väl skrivit nåt i stil med "såå roligt vi har på midsommar! Dans kring stången med barn och barnbarn, äta gott i sällskap med släkt och vänner!". Eller hur?

Du kan inte ha mera fel så behåll dina elakheter och påhopp för dig själv Berith!
gnon49
CITAT (Anki på Öland @ 08-06-2013, 08:52) *
Den tiden på året jag verkligen skäms över att vara svensk när jag ser "Svenskarna" bete sig "svenskt" thumbdown.gif

Jag blir stolt när jag ser midsommarfirande med fioler o knätofs o hela köret. Skulle aldrig skämmas för att jag är Svensk. Svenska flaggan o fosterlandet har mitt hjärta fullt ut. Är det nysvenskar med i firandet får det en extra innebörd. Våra svenska traditioner vill jag inte vara utan, gärna med nysvenskar.
Anki på Öland
CITAT (gnon49 @ 08-06-2013, 14:29) *
Jag blir stolt när jag ser midsommarfirande med fioler o knätofs o hela köret.....

Och du trodde att det var det jag skämdes för?????
Jubbe063
CITAT (Berith @ 08-06-2013, 10:45) *
Sorgligt om det enda ni har visat era barn - förhoppningsvis har ni inga! - hur man firar midsommar är genom att supa till. Finns ju massor med fina svenska traditioner att visa upp på midsommar. Har ni tex aldrig försökt att dansa kring midsommarstången? Nyktra? Det underlättar säkert om man ska hoppa fram till Små grodorna om man är nykter. Har ni aldrig samlat stora familjen kring midsommarmaten? Nyktra?

Jag tror absolut att er omgivning skulle uppskatta om ni kunde hålla er nyktra på midsommar. Testa i år! tummenupp.gif

Ja, ingen hemlighet direkt att en stor del av Svenskarnas midsommar går ut på att trycka i sig så mycket sprit som möjligt. Likadant är det med jul, för julsnapsar måste man ju ha för hur ska man annars kunna sjunga snapsvisor. Och med tanke på hur många snapsvisor det finns så är det inte konstigt hur många liter alkohol i olika former det går åt varje midsommar, jul och nyår.

Är nog ingen majoritet som firar midsommar på "Bullerbyvis" i dagens Sverige. Snarare tillhör det en nostalgisk föreställning som sprids i reklamsyfte.
gnon49
CITAT (Anki på Öland @ 08-06-2013, 14:50) *
Och du trodde att det var det jag skämdes för?????

Nähä, smådjävulen satt på min axel när jag skrev inlägget. devil.gif
Anki på Öland
CITAT (gnon49 @ 08-06-2013, 20:53) *
Nähä, smådjävulen satt på min axel när jag skrev inlägget. devil.gif

tummenupp.gif
Motti
Att trycka i sig så mycket sprit som det går gäller nog inte oss som är runt 60 ! vi har ju barn och barnbarn att tänka på och gäster som ska ha frukost på midsommaradagen ! Plus att min man och jag håller i midsommarfirandet ihop med andra i byn ! mycket ansvar och då kan man inte blada runt och vara full !
Att ta ett par snappsar till sillen som vi vuxna gör tror jag inte barnbarna tar
skada av ett dugg ! Man får väl ha lite självbevarelsedrifft också !
Huggorm
CITAT (Motti @ 08-06-2013, 23:09) *
Att ta ett par snappsar till sillen som vi vuxna gör tror jag inte barnbarna tar
skada av ett dugg ! Man får väl ha lite självbevarelsedrifft också !

Barn tycker ofta att det är väldigt obehagligt redan när vuxna bara tagit lite alkohol, eftersom personligheten ändras så snabbt. Men det gäller väll i första hand föräldrarna som man har närmast relation till.
gunsta
CITAT (Huggorm @ 08-06-2013, 23:14) *
Barn tycker ofta att det är väldigt obehagligt redan när vuxna bara tagit lite alkohol, eftersom personligheten ändras så snabbt. Men det gäller väll i första hand föräldrarna som man har närmast relation till.

Instämmer i Huggorms inlägg
Cacki

Japp!
pejori

O ja. tummenupp.gif
Motti
Två snappsar gör ingen personlighetsförändring !däremot litervis av öl och sprit när föräldrar vänner blir fulla och tappar kontrollen ,då blir det jobbigt för barnen ja då blir det hemskt för barnen .
Aqvakul
Våra svenska alkoholvanor är inget att vara stolt över.
mamamaggan
Starkspriten går snabbt att få ner och man påverkas fort .

Öl eller vin , med lägre alkoholhalt , där tar det längre tid dricka ( och att bli påverkad ) och man hinner också förbränna en del under tiden .

*Stintan*
CITAT (Motti @ 08-06-2013, 23:32) *
Två snappsar gör ingen personlighetsförändring !däremot litervis av öl och sprit när föräldrar vänner blir fulla och tappar kontrollen ,då blir det jobbigt för barnen ja då blir det hemskt för barnen .

Det är nog bara så att du inte märker det själv
Motti
Men vad sjutton vad det för kommentar då ?vad det det bäst du kunde komma på ?
*Stintan*
Jamen är det inte så då. Folk säger att dom känner sig helt nyktra trots att dom inte är det och andra kan ganska tydligt märka skillnad när någon druckit bara ett par snapsar. Barn är väldigt observanta på sånt.
pejori
Det räcker att jag dricker ett glas folköl, så hör mina barn att jag druckit. Oftast frågar dom om dom väckt mig, då jag tydligen låter som jag sovit. crying.gif
Motti
Våra barn har i alla fall inte lidit ett dugg !de är nu 35 och 37 år och har aldrig upplevt att det varit jobbigt på något vis att vi druckit vin eller tagit en snapps när det begivit sig .Det är väl värre för dom barnen som växer upp i alkolisthem med ständig fylla bråk och slagsmål .De flesta svenskar tar sig faktiskt en tut då och då och de flesta svenska barn har inte lidit av det ett dugg .
Å andra sidan !tål man inte en folköl ska man nog inte ta något alls .
*Stintan*
Har du frågat de flesta svenska barn om de lidit av det? Knappast men om du gjorde det skulle du säkert få svar som du inte väntat dig.
Bagatellisera inte vad alkoholen ställer till med och dess skadeverkningar!
pejori
CITAT (Motti @ 10-06-2013, 22:51) *
Våra barn har i alla fall inte lidit ett dugg !de är nu 35 och 37 år och har aldrig upplevt att det varit jobbigt på något vis att vi druckit vin eller tagit en snapps när det begivit sig .Det är väl värre för dom barnen som växer upp i alkolisthem med ständig fylla bråk och slagsmål .De flesta svenskar tar sig faktiskt en tut då och då och de flesta svenska barn har inte lidit av det ett dugg .
Å andra sidan !tål man inte en folköl ska man nog inte ta något alls .

Det kan ju bero på, att vissa inte dricker så ofta som andra gör.
Motti
När man läser tråden så verkar den ha tappat fokus lite wink.gif Hur kom vi in på alkohol ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon