Har drivit upp egna gurkplantor för tredje året i rad ,men i år blev de bara långa och taniga har planterat ut dom i växthuset men inser att de är för klena för att orka bära frukt ! kan man klippa av dom = toppa dom så de får en chans att grovna i stamen ? har även fått klippa bort flera blad som vitnat och jag ser att det kommer nya blad igen . Inget kul att ha drivit upp gurkor i år

Tomaterna verkar däremot mer lovande lika så Chillin och Kapkrusbären .
Hej
Att stoppa dem är inte bra , man kan toppa sido grenar, men om du ger dem mera ljus och svala gradar mellan ( +15 till +18), de ska blir bättre.
H.Bassam
Tack för tipset Bassam

jo en del blad vissnade som jag klippte av men det kommer nya igen ser jag ! Kanske det kan bli bra till sist .Den gurkan som verkar hämtat sig bäst är Melongurkan !
Mr.Tomat
19-06-2013, 09:48
snabb fråga angående stoppa gurka. Har tre plantor som är 4 meter höga nu, och vill egentligen inte att de ska växa mer. Går det bra att bara kapaa dem på toppen? de har många gurkor på gång nu.
Min erfarenhet är att man måste toppa gurkorna annars brer de ut sig som ogräs ,men man ska nog titta noga innan man toppar av dom, var och hur .
Hej
Blad vissnar om växter fattas vatten.
H.Bassam
Hej
Blad vissnar om växter fattas vatten.
Obs
1 Du kan vattna bra dem, man brukar inte toppa huvud gren före att den blir höjd bras, men sida grenar man kan toppa dem eller minska dem.
2 du kan spreja dem med lösning näring, det är bra på grund att de gå direkt i blad.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.