|
Full version: Vad är detta?
Johhann
05-06-2013, 07:24
Hej allihopa! Jag tänkte höra om någon vet vad detta är för ogräs? Jag tänkte själv först på kirskål men ogräset verkar inte bli något större och det blir väl kirskål? Det är också väldigt svårt att ta död på med ogräsmedel, har använt både Roundup och keeper flera gånger men ogräset verkar helt oberörda.
Tacksam för hjälp. [attachment=76748:1324.jpg]
hattstugan
05-06-2013, 08:16
Vet inte vad det heter men har väldigt djupgåendet rötter! Min gräsyta är översvämmad av dem!
Hoppas någon annan har förslag på bot mot dessa gynnare!
Pauline/Sthlm
05-06-2013, 11:44
CITAT (hattstugan @ 05-06-2013, 09:16)  Vet inte vad det heter men har väldigt djupgåendet rötter! Min gräsyta är översvämmad av dem!
Hoppas någon annan har förslag på bot mot dessa gynnare! - Dito! Och rabatter! respektive -Nej... Men rensar på så långt jag pallar
Kan vara revfingerört. Har den revor? PS: Välkommen hit förresten
Gossen Ruda
05-06-2013, 16:16
Roundup tar ALLT. Utom möjligen plastväxter.
Aqvakul
05-06-2013, 16:42
CITAT (Gossen Ruda @ 05-06-2013, 17:16)  Roundup tar ALLT. Utom möjligen plastväxter. Tydligen inte i detta fallet, enligt TS..
ninnisky
05-06-2013, 17:45
CITAT (Johhann @ 05-06-2013, 06:24)  Hej allihopa! Jag tänkte höra om någon vet vad detta är för ogräs? Jag tänkte själv först på kirskål men ogräset verkar inte bli något större och det blir väl kirskål? Det är också väldigt svårt att ta död på med ogräsmedel, har använt både Roundup och keeper flera gånger men ogräset verkar helt oberörda.
Tacksam för hjälp. [attachment=76748:1324.jpg] Är också olycklig ägare till detta ogräs men inte i den mängd du har. Vi har hittills handplockat bort det - men även jag tänker försöka med round-up (köpte igår). Rapport följer! Men fyyy... vad Round-up är dyrt!
Gossen Ruda
05-06-2013, 18:03
Roundup skall alltid köpas som koncentrat, onödigt att köpa vatten till högt literpris. Beträffande ogräset, hur blir blommorna?
ninnisky
05-06-2013, 18:22
CITAT (Gossen Ruda @ 05-06-2013, 17:03)  Roundup skall alltid köpas som koncentrat, onödigt att köpa vatten till högt literpris. Beträffande ogräset, hur blir blommorna? Har aldrig sett blommorna -- kan blommorna vara vita ? Såklart man köper koncentrat - men 200:- för sju liter blandning är ändå för dyrt!
Gossen Ruda
05-06-2013, 19:37
Gunsta föreslår revfingerört, det kan nog stämma.
hattstugan
05-06-2013, 20:17
Den har revor ja! Blommor har jag nog inte sett till!
Gossen Ruda
05-06-2013, 20:28
CITAT (hattstugan @ 05-06-2013, 21:17)  Den har revor ja! Blommor har jag nog inte sett till! Du kanske inte tillåter den att gå i blom?
hattstugan
05-06-2013, 20:33
Troligen inte då! Gräsytan klipps ju regelbundet och i rabatterna dras den väck så fort jag ser den där!
zaaritha
05-06-2013, 23:47
Synd att folk inte kan uppskatta annat än "rena" gräsmattor! S.k ogräs är också vackert! Och---vem bestämmer vad--som ÄR ogräs?
hattstugan
06-06-2013, 05:45
Hrrm! Här finns ingen "ren" gräsmatta! Har gammal hagmark som gräsyta med diverse vackra ängsblommor! Men denna revande växt vill jag inte ha i mina rabatter!
Gossen Ruda
06-06-2013, 07:05
Var och en skall själv få bestämma hur trädgården skall se ut och skötas utan att andra människor skall komma med pikar.
Det är väl inte riktigt så som rudan vill få det till. Hederligt handarbete är det absolut bästa och man sprider inga gifter omkring sig, a la RoundUp, som vem som helst borde skämmas att använda  Tänk på nästa generation, tänk på barn, tänk på barnbarn, tänk på jord och vårt allas vatten, tänk på natur och djur istället, och praktisera handarbete istället. Och slappna av. Vad gör lite ogräs om 100 år? Lev livet istället och njut.
Gossen Ruda
06-06-2013, 21:15
CITAT (CillaM @ 06-06-2013, 21:39)  Det är väl inte riktigt så som rudan vill få det till. Hederligt handarbete är det absolut bästa och man sprider inga gifter omkring sig, a la RoundUp, som vem som helst borde skämmas att använda  Tänk på nästa generation, tänk på barn, tänk på barnbarn, tänk på jord och vårt allas vatten, tänk på natur och djur istället, och praktisera handarbete istället. Och slappna av. Vad gör lite ogräs om 100 år? Lev livet istället och njut. Man skall inte göra berg av mullvadshögar, överdrifter hör sagorna till.
Verklighet, verklighet. Inte gifter eller pesticider. DET är verklighet. Du gömmer dig i dina mullvadshögar och vägrar att se, att inse. Och det är en underdrift.
Gossen Ruda
07-06-2013, 12:09
CITAT (CillaM @ 06-06-2013, 23:13)  Verklighet, verklighet. Inte gifter eller pesticider. DET är verklighet. Du gömmer dig i dina mullvadshögar och vägrar att se, att inse. Och det är en underdrift. Tänker inte hålla på med att debattera med dig och dina fantasier.
Inte jag med dina heller. Det finns en annan verklighet helt enkelt än den du så gärna vill få andra att anamma.
zaaritha
07-06-2013, 23:33
Men snälla du----Cilla brukar väl veta vad hon "pratar" om!?
Gossen Ruda
08-06-2013, 07:11
CITAT (zaaritha @ 08-06-2013, 00:33)  Men snälla du----Cilla brukar väl veta vad hon "pratar" om!? I detta fall är det tveksamt. Miljötalibaner kommer mest med skräckvisioner, fakta är det sämre med.
CITAT (Gossen Ruda @ 08-06-2013, 08:11)  I detta fall är det tveksamt. Miljötalibaner kommer mest med skräckvisioner, fakta är det sämre med. Miljötalibaner...  Det säger mer om dig och dina skräcker än om mig! Tack för den, den kommer jag skratta åt ett bra tag
Huggorm
09-06-2013, 08:19
Återgå nu till ämnet, diskussionen om roundups giftighet finns det andra trådar för. /moderator
Johhann
09-06-2013, 20:04
Oj, här har man varit borta några dagar och finner massor av inlägg. Till och börja med tackar jag för förslagen på vad det är för ogräs detta rör sig om!
Huruvida jag ska låta det vara, "vad skadar lite ogräs i gräsmattan", som några av er tycker, anser jag är upp till var och en. Jag lägger ner mycket tid på min gräsmatta och vill inte ha annat än just de två grässorter som jag föredrar. Om andra sedan vill ha en mer "naturlig" trädgård så är det naturligtvis också helt ok...
Kan informera om att jag bestämde mig för att ta dö på det lilla område där ogräset växer för att sedan så nytt gräs på den plätten nät allt dött. Resultatet då? Gräset är stendött men ogräset är lika grönt och fint som tidigare...så kan det gå :-)
Gossen Ruda
10-06-2013, 07:23
Ovanligt men det händer. Kirskål kan bete sig så också. Jag tror det händer när växterna har ett stort rotsystem i förhållande till bladmassan. Upprepad behandling med mer koncentrerad Roundup brukar dock hjälpa. I nödfall pensling på bladen med svagt utspädd lösning. Eller en grävmaskin.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|