Full version: vitluddig dragon
Groa
Min franska dragon som står inne i kruka blir vitluddig på bladen och stammen längst ner. Vad är detta och hur bekämpar jag det?
Groa
63 visningar och ingen som har något tips? Skall jag våga prova såpvatten?
ingaröbo
Vitluddig? Kan vara flera orsaker, löss, hög luftfuktighet, mögelsporer?
Har du ett foto kan det bli lättare att komma med bra svar och idéer om vad det kan vara.
Groa
Ska försöka fixa bild senare ikväll, jag trooor inte det är löss men vad vet jag..
Groa
Här kommer bild, hoppas det syns!
ingaröbo
Har du kollat ovan och undersidan av bladen med förstoringsglas? Finns det inga synliga småkryp föreslår jag att du tar bort de luddiga bladen och byter jorden helt o hållet.

Det kan också vara så att plantan har fått för mycket vatten och därför börjat bilda mögel. Om du har möjlighet kan det vara bra att ha den utomhus för då blir luftcirkulationen bättre.
Åsa, mälardalen zon 2
Dragon mår inte så bra i inomhusmiljö nån längre tid de får ofta svampangrepp det brukar försvinna ifall man ställer ut växten (men inte i gassande sol i början utan den måste få vänja sig vid starkare sol) skulle det finnas nån ohyra på växten med som ex. spinn som är vanligt inne på kryddväxter så brukar det försvinna vid utevistelse med.

Såpvatten har ingen större effekt mot svampangrepp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon