godivaex
Hej!

På min jättesoliga och varma balkong skulle jag vilja plantera el. så en klängväxt. Den måste tåla stark sol/värme, uttorkning (i viss mån) och den får gärna bli ca 2 m hög. Gärna ettårig och lättskött. I samma hörn odlade jag tomter förra året.

Har du något tips?

Erika
godivaex
CITAT
I samma hörn odlade jag tomter förra året

Naturligtvis menar jag tomater.
Cilla
Klockranka utan tvekan. Blir 4-6 meter lång, härligt bladverk och fascinerande blommor under lång tid. Finns i lila och vitt.

Annars är blomsterböna en favorit (fast den har inte alltid tagit sig hos mig).

(musen kommer inte med i fröpåsen...)

En smalare variant är svartöga. Finns i vitt eller gult.
godivaex
Wow! Klockrankan verkar jättemäktig. Sår man den eller köper man en planta på torget?
magiana
Man kan så klockrankan själv, men för den här säsongen är det lite för sent. Annars kan det finnas färdiga plantor att köpa, (åtminstone där jag brukar handla).
Cilla
Jag missade att fröså den i år men ska prova det ett annat år. Har köpt små spensliga plantor i handeln som utvecklat sig till 6-meterslianer.
godivaex
Hej igen

Kom på att 4-6 m nog blir lite högt. Tyvärr. (Bor i lägenhet och har balkong.) Kanske finns det klockrankor som blir lägre? Kom gärna med fler förslag! Ca. 2,5-3m kan växten vara.

Erika
pejori
blomma för dagen, purpurvinda, luktärtor är några som funkar
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
karin på balkongen
Har en skyddad balkong i söderläge där det blir VARMT på sommaren. Odlade blomman för dagen (purpurvinda <- se bilden i kanten) och den klättrade enormt och blommade massor och verkade inte ha några problem med solen. Rekommenderas wub.gif

Har i år köpt flera olika sorters frön utöver "den vanliga" och hoppas på att få ljusblå, mörklila och spräckliga blommor!
Prinsessan
godivaex:

Du kan ju låta den klänga på en spaljé och sen bara hålla efter den. Klipp av den helt enkelt om den drar iväg, eller led in den tillbaka i spaljén.
Ingis
CITAT (godivaex @ 06-04-2004, 22:54)
Hej igen

Kom på att 4-6 m nog blir lite högt. Tyvärr. (Bor i lägenhet och har balkong.) Kanske finns det klockrankor som blir lägre? Kom gärna med fler förslag! Ca. 2,5-3m kan växten vara.

Erika

Du kan bara vira den nedåt ett par gånger så löser sig höjden lätt som en plätt. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon