godivaex
05-04-2004, 22:27
Hej!
På min jättesoliga och varma balkong skulle jag vilja plantera el. så en klängväxt. Den måste tåla stark sol/värme, uttorkning (i viss mån) och den får gärna bli ca 2 m hög. Gärna ettårig och lättskött. I samma hörn odlade jag tomter förra året.
Har du något tips?
Erika
godivaex
05-04-2004, 22:35
CITAT
I samma hörn odlade jag tomter förra året
Naturligtvis menar jag tomater.
Klockranka utan tvekan. Blir 4-6 meter lång, härligt bladverk och fascinerande blommor under lång tid. Finns i lila och vitt.

Annars är blomsterböna en favorit (fast den har inte alltid tagit sig hos mig).

(musen kommer inte med i fröpåsen...)
En smalare variant är svartöga. Finns i vitt eller gult.
godivaex
06-04-2004, 08:10
Wow! Klockrankan verkar jättemäktig. Sår man den eller köper man en planta på torget?
magiana
06-04-2004, 08:34
Man kan så klockrankan själv, men för den här säsongen är det lite för sent. Annars kan det finnas färdiga plantor att köpa, (åtminstone där jag brukar handla).
Jag missade att fröså den i år men ska prova det ett annat år. Har köpt små spensliga plantor i handeln som utvecklat sig till 6-meterslianer.
godivaex
06-04-2004, 21:54
Hej igen
Kom på att 4-6 m nog blir lite högt. Tyvärr. (Bor i lägenhet och har balkong.) Kanske finns det klockrankor som blir lägre? Kom gärna med fler förslag! Ca. 2,5-3m kan växten vara.
Erika
karin på balkongen
08-04-2004, 11:43
Har en skyddad balkong i söderläge där det blir VARMT på sommaren. Odlade blomman för dagen (purpurvinda <- se bilden i kanten) och den klättrade enormt och blommade massor och verkade inte ha några problem med solen. Rekommenderas
Har i år köpt flera olika sorters frön utöver "den vanliga" och hoppas på att få ljusblå, mörklila och spräckliga blommor!
Prinsessan
28-04-2004, 10:00
godivaex:
Du kan ju låta den klänga på en spaljé och sen bara hålla efter den. Klipp av den helt enkelt om den drar iväg, eller led in den tillbaka i spaljén.
CITAT (godivaex @ 06-04-2004, 22:54)
Hej igen
Kom på att 4-6 m nog blir lite högt. Tyvärr. (Bor i lägenhet och har balkong.) Kanske finns det klockrankor som blir lägre? Kom gärna med fler förslag! Ca. 2,5-3m kan växten vara.
Erika
Du kan bara vira den nedåt ett par gånger så löser sig höjden lätt som en plätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.