Hasse_h
Vi har två sådana här jättebuskar, de är runt 4-5 meter höga och 6-7 meter breda. Någon som vet vad det är för nåt?

[attachment=76769:CAM00013.jpg]
[attachment=76770:CAM00015.jpg]
Gröna mormor
Ser ut som en schersmin, tycker jag.
ingaröbo
CITAT (Gröna mormor @ 06-06-2013, 09:42) *
Ser ut som en jersmin, tycker jag.

Det var min första tanke också när jag såg blomknoppen. Har du sett busken blomma förut?
Det finns sorter av jersmin som inte doftar något alls men har du en doftande sort borde det dofta mycket snart och mycket ljuvligt.
Hasse_h
Nä har inte sett den blomma, första sommaren här. Shersmin, ja det kanske det är.
Aqvakul
Schersmin absolut...
Eva i Skåne
CITAT (Aqvakul @ 06-06-2013, 09:58) *
Schersmin absolut...

yes.gif

Njut när den slår ut alla sin vackra blommor
Hasse_h
Njuter nu för fullt av shersminen cool.gif när den dränker hela trädgården och altanen med sin helt underbara doft!

Tyvärr kommer den ena av dessa två buskar behöva tas bort inom några år för att ge plats åt nåt så tråkigt som en parkering / carport. Skulle gärna vilja flytta delar av den till annan del av trädgården där det finns mer plats, men det är väl inte så lätt kanske? Kan man ta sticklingar från den och hur gör man det bäst i såfall?

[attachment=77073:DSC_5812.jpg]
[attachment=77074:DSC_5793.jpg]
Eva i Skåne
Sticklingar går utmärkt.
När jag var helt oerfaren inom trädgård klippte jag en schersminbuske och tog grenar på 40-50cm och bara stack i krukor ute. Där stod dom till nästa sommar och alla hade rötter och har blivit buskar idag.
Jag minns inte något mer exakt, men vi blev häpna att det gått så lätt. Det minns jag smile.gif
Hasse_h
Ok, krukor med vanlig planteringsjord då? Eller behövs det sandjord för att det ska bli rötter?
Eva i Skåne
Jag satte bara i vanlig planteringsjord och gav dom en skvätt vatten om det inte regnat. Blev häpen när dom grönskade året efter.
Hasse_h
Ok, thanks.gif !
Ska testa detta!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon