AnniiPannii
Första rososrna har slagit ut men jag vet ju inte vilka sorter det är.

Finns det någon rosvetare som känner igen dem? Den vita doftar mycket mer än den rosa men båda doftar rejält smile.gif

[attachment=76772:IMG_5733___Kopia.JPG]

[attachment=76774:IMG_5730___Kopia.JPG]

[attachment=76773:IMG_5734___Kopia.JPG]
AnniiPannii
Kan den vita vara en Louise bugnet och den rosa Hansa?

Tittade i rosor för nordiska trädgårdarnoch tyckte det var likt iaf smile.gif
kerstin z5-6
Ja de liknar dem mycket så jag håller med dej- den rosa kan även vara Therese Bugnet , hansa doftar starkt
AnniiPannii
Hur höga blir hansa? De är säkert 2,50 höga med lite kala grenar längst ner.. Både böjda och rakväxande grenar men behöver inget stöd och växer snyggt som friväxande häck..

Doften är stark men som en typisk rosdoft medans den vita tyker jag luktar lite mer komplext och fylligt om ni förstår vad jag menar smile.gif
Kajsa
Här en bild på Hansa, den kan blir ca 2 m hög och nästan lika bred, färgen karminröd, stark doft, blommor i klasar.

Hansa, den blir tätare och finare om man klipper ner den ibland.

Louise Bugnet, stark lite kryddig doft, blir ca 2 m
AnniiPannii
Nej det där var inte likt alls.. :S

Min rosa är helt ylld och man ser inte mitten av rosen. Den vita av mina är mera grön i mitten och även den mer fylld.. Ska ta lite mer bilder idag..bladen på min vita är mer ljusgröna också..
Monarda
Så här ser min Hansa ut, helt fylld.

[attachment=76901:P6251250.jpg]
kerstin z5-6
De röda stänken på bladen ser ut som Louise ta foto av blag , gren , knopp, blomma nyss öppnad, fullt öppnad för säker id. Den andra är Hansa
AnniiPannii
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-06-2013, 22:09) *
De röda stänken på bladen ser ut som Louise ta foto av blag , gren , knopp, blomma nyss öppnad, fullt öppnad för säker id. Den andra är Hansa

Ska springa ut ta kort så fort det slutar att regna och storma (!) sad.gif Har märkt att blommorna inte håller länge.. Max två dagar från utslagen till att vara helt borta, är det vanligt för Louise?

Här är en på en knopp som jag hade i datorn i alla fall..[attachment=76933:IMG_5732___Kopia.JPG]
Kajsa
Kan inte tänka mig annat än det är Louise Bugnet

trots att jag har två buskar har jag aldrig tänkt på om blomman bara är fin två dagar ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon