Full version: Vitlöksblasten
rosita
Någon som har någon aning om varför min vitlöksblast gulnar? Jag satte klyftorna i april.
Preussen
CITAT (rosita @ 07-06-2013, 14:54) *
Någon som har någon aning om varför min vitlöksblast gulnar? Jag satte klyftorna i april.

Kan vara många olika anledningar till varför blast på vitlök gulnar, är ett väldigt vanligt symtom för problem som kan drabba vitlök.
Först, vad var det för utsäde du satte? Var det behandlat utsäde, eget utsäde som du sparat hela vintern eller kom det direkt från grönsaksdisken?
Är jorden du odlar i välgödslad? Utsatt för torka, köld och hård blåst?Har det nyligen odlats annan lök i jorden?
Förutom gulnande blast, är där något annat avvikande i växtsättet, tex missbildning och eller dvärgväxt?
rosita
Jag har ett välgödslat trädgårdsland, det har inte växt lök där på 4 år (jag kör med 4 årigt växelbruk) och gul och röd lök växer på som vanligt. Det var köpt utsäde. Jag tyckte det dröjde ganska länge innan den kom upp och blasten är liten, tunn och gul. Jag har precis varit ute och tittat på en lök och den ser normal ut under jord. Jag såg också att en del lök som är lite senare och bara har väldigt kort blast, är grönare.
Preussen
CITAT (rosita @ 07-06-2013, 17:18) *
Jag har ett välgödslat trädgårdsland, det har inte växt lök där på 4 år (jag kör med 4 årigt växelbruk) och gul och röd lök växer på som vanligt. Det var köpt utsäde. Jag tyckte det dröjde ganska länge innan den kom upp och blasten är liten, tunn och gul. Jag har precis varit ute och tittat på en lök och den ser normal ut under jord. Jag såg också att en del lök som är lite senare och bara har väldigt kort blast, är grönare.

Är det "casablanca" från weibulls?
rosita
Jag kommer tyvärr inte ihåg namnet...
Preussen
CITAT (rosita @ 07-06-2013, 17:33) *
Jag kommer tyvärr inte ihåg namnet...

Köpte du ett tre-pack i nät?
rosita
Ja, det gjorde jag.
Preussen
CITAT (rosita @ 08-06-2013, 16:15) *
Ja, det gjorde jag.

Då är det casablanca, en sort som många har åsikter om. Första året blir dem sällan bra medan andra årets sådd har hos någon gett hygglig skörd. Svaret på din ursprungliga fråga är att det är utsädesberoende. Casablanca som säljs i sverige är i sig små men de har framförallt dålig klimatanpassning.
rosita
Okej. Vet du någon sort som du kan rekommendera?
Preussen
CITAT (rosita @ 08-06-2013, 19:21) *
Okej. Vet du någon sort som du kan rekommendera?

Det utbud som törnvik frö säljer är bra. Kolla i vitlökstråden efter länkar.
rosita
Tack för tipset!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon