Full version: Citron
BigDaddy
Jag förstår inte vad problemet med min citron är?

Sedan över 2 år tillbaka bildas inga nya blad alls, kanske är det till & med 3 år nu.
Den tappade mkt en vinter & har sedan dess inte bildat nya blad el grenar. Kanske droppat ytterligare ett par blad.
Det bildas dock blom & kart med jämna mellanrum som den tappar direkt el efter ett par mån.

Ger vatten. Hyfsad vinterförvaring. Näring.
Myror i krukorna har flera av mina krukväxter tyvärr.
Jag är rätt säker på att den inte har ngn annan ohyra iaf, inte ngt jag ser. Kollat mkt noga. Bara myror. Inte massor men sitter alltid några stycken i kronan precis som hos andra växter utomhus jag har.
Under vinterhalvåret försvinner de dock när de står inomhus.

Har flera andra citrusar som mår bra men denna citron verkar vara riktigt jobbig att sköta. Har 2st till citroner, sticklingar. Ett barn från denna bla. De frodas.

Visst jag har inte planterat om den varje år men kanske vartannat, vart tredje. Ger dock allt ny citrusjord på ytan samt ytterligare näring.
Citrusen är köpt & hos mig sedan 4 år.

Vad ska jag göra??
Plantera om hinner jag inte. Finns ngt annat jag kan testa?
Ska jag nypa bort all kart nu när det är fler kart än blad?
El ska jag ge upp den?
Mr.Tomat
Antar att du har den stående på en ljus / solig plats?

Och sen låter det som att plantan fokuserar på alla karten istället för att skuta nya grenar och löv. Så din planta låter frisk men har kanske fel prio wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon