BigDaddy
1. Har en ros som lyckades slå rot från stickling under vintern. Mkt rötter. Planterade om för 1 mån sedan. Fortsatt växa nu i en 3 Liters kruka.
Ska stå ute.
Är det läge att sätta den utom hus nu på friland?

2. Mullbär från stickling. Satte förra sommaren. Planterade om för 1 mån sedan. Hade växt flera skott & har fortsatt så sedan omplantering.
Dock inga synliga rötter för 1 mån sedan trots att den växt under vintern.
Ska även den stå ute.
Ska jag satsa på att ta upp den nu efter 1 mån i ny jord & kruka & plantera ut?
Skotten som växt är kanske 5cm långa.
Som sagt inga rötter senast jag hade den uppe trots att den stått i över 6mån & desssutom växt.

3. Satte klematissticklingar i aug i vatrten som alla fick massor med rötter. De dog under vintern dock.
Satte nya när jag klippe i våras. Ingen slog rot i vatten.
Kan man ff ta stickling på klematis på årsskott?
Ska jag satsa då på att sätrta dem direkt på friland?
Bästa tipset?
octachoron
CITAT (BigDaddy @ 08-06-2013, 01:09) *
3. Satte klematissticklingar i aug i vatrten som alla fick massor med rötter. De dog under vintern dock.
Satte nya när jag klippe i våras. Ingen slog rot i vatten.
Kan man ff ta stickling på klematis på årsskott?
Ska jag satsa då på att sätrta dem direkt på friland?
Bästa tipset?

Jag har tagit många sticklingar på årsskott av klematis, det ska vara lite hårdare stammar så topparna på klematisrankor brukar inte ta sig för mig.
Själv har jag aldrig lyckats få rötter i vatten de få gånger jag försökt utan jag har satt sticklingarna i jord med grus/perlit.
Vissa grupper/sorter av klematis är mycket lättare att få att lyckade sticklingar från än andra, t ex gullklematis (Clematis tangutica) och alpklematis har lyckats bra för mig medan C. integrifolia bara haft en 20% framgång.
Att få klematis att klara sig på friland är mestadels beroende på storleken på plantans rotsystem, jag har inte lyckats få plantor med litet rotsystem att klara sig över vintern så jag rekommenderar att krukodla sticklingarna tills de har ett bra rotsystem.
BigDaddy
Tack!!!

Hoppas få lite svar även på övriga frågor från ngn nu. smile.gif
kerstin z5-6
Rosen kan plateras ut nu . Tyvärr vet jag inget om mullbär.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon