Frida Sandman
Jag har haft den här växten i söderläge sedan jag flyttade till det här huset för sisådär fem-sex år sedan. Den har hittills aldrig blommat. I år är den större än tidigare, den har fått flytta till baksidan av huset (NV-läge) och har färre grannar = bättre växtmån.

Nu undrar jag; vad är det för växt? Den är ungefär knähög för tillfället.
Frida Sandman
Glömde skriva att den påminner om stormhatt fast inte lika blank. Och den är lite buskigare.
Peztis
Stormhatt var det jag tänkte föreslå... biggrin.gif
CillaM
väldigt flikig och enormt stor för en stormhatt! I mina ögon ser det ut som nån sorts pion (önsketänkande)
gunsta
Det första jag tänkte på var stormhatt - en sort som vi kallade 'hök och duva' (Dalarna) - men jag är osäker.
Aqvakul
Dillpion, kanske?
kerstin z5-6

Nej det är inte en dill pion utan en oktoberstormhatt. Ibland lite för sen att hinna blomma i z 6-8 söderläge gillar den inte. Ge lite gödsel så hinner den nog blomma i år.
Alla stormhattar blir enorma norr om dalälven smile.gif
CillaM
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-06-2013, 22:28) *
Nej det är inte en dill pion utan en oktoberstormhatt. Ibland lite för sen att hinna blomma i z 6-8 söderläge gillar den inte. Ge lite gödsel så hinner den nog blomma i år.

Finns det alltså flera variationer på oktoberstormhatt? För jag har en vitblåblommande och den ser inte till närmelsevis ut som den här i bladverket
Eva 33c
Fast det ser ju onekligen ut som om det är nån blomma på gång... Jag jämförde bladen med min "dillpion" , är nog hybriden Herrgårdspion egentligen, och de är väldigt lika. Mina håller på att blomma över men jag ser att du bor ännu längre norrut, så varför inte? Men tiden kommer att visa vad du har, glöm inte att berätta det för oss!
Monarda
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-06-2013, 22:28) *

Är det verkligen en oktoberstormhatt? Så här ser bladverket ut på min, inte särskilt likt.

[attachment=76819:DSC_0478.jpg]
Frida Sandman
Jag har ju vid olika tillfällen haft svårt att hålla plånboken i styr, så det är fullt möjligt med både pion eller stormhatt av olika slag. Är det en stormhatt så är den troligen vit eller blåvit, är det en pion har jag INGEN aning om vad det är.

Blir väldigt spännande att se vad den visar sig vara för filur, hoppas på blomning i år! Så här stor har den ju aldrig varit förr smile.gif

Tack för alla idéer, lovar att uppdatera er på vad det var för sort smile.gif
Monarda
Sätter nog en femma på stormhatt, jag har både vit och gul och blå och det skiljer faktiskt en del på bladverket mellan dom olika färgerna.
Eva 33c
Om det är pion, så kan det bara vara Dill/Herrgårdspionen, och de blommorna är röda nästan jämt, åt det cerisa hållet. Andra pioner har andra blad. Minns du hur rötterna såg ut när du flyttade den? Pioner har ju rätt tjocka och lite sköra rötter. Just Herrgårdspionen är tåligare för flytt också. Men det kanske är nån stormhatt ändå, väntar med spänning...
kerstin z5-6
Aconitum carmichaelii heter oktoberstormhatt medan den blåvita ofta är Aconitum cammarum bicolor således inte riktigt samma sak.Även Aconitum napellus var. bicolor finns.

Aconitumsläktet är stort och inom samma underart finns kloner med lite olika bladverk. Svenska namn är ofta förledande och ibland felaktiga.All aconitum som blommar sensommar är tex inte oktoberstormhatt men heter det i plantshopar.

Aconitum finns i gult , vitt ,mörkt och ljust blå,lila, tvåfärgad, rosa samt mörkt vinröd-den sista är klättrande formen A.hemslyanum

Skulle alternativet vara pion är rosenpion närmast , de blommar här nu sedan en vecka
Fjortispower
Vad spännande! Den ser både ut som en herrgårdspion/dillpion och Stormhatt av något slag! Det verkar i alla fall se ut som blomning på gång.

Men jag gissar på Stormhatt smile.gif
CillaM
Snyggt bladverk är det iaf! Blir spännande att se vad det kan vara smile.gif
Lotta i Gbg
Det där skulle jag vilja säga är en äkta stormhatt, Aconitum napellus. (bild 1) De blir jättestora även på västkusten. Möjligen att det skulle kunna vara någon variant av stormhatt, men inget annat. Dillpion och herrgårdspion ser inte ut så där. När de kommer på våren ser man tydligt blomknoppen i mitten av varje stängel (bild 2) som ser ut som en pinne med en tofs på. Nu har jag inte koll på var du bor, men jag skulle tro att dillpionen är överblommad på de flesta ställen i landet.
gunsta
CITAT (Lotta i Gbg @ 11-06-2013, 21:21) *
Det där skulle jag vilja säga är en äkta stormhatt, Aconitum napellus. (bild 1) De blir jättestora även på västkusten. Möjligen att det skulle kunna vara någon variant av stormhatt, men inget annat. Dillpion och herrgårdspion ser inte ut så där. När de kommer på våren ser man tydligt blomknoppen i mitten av varje stängel (bild 2) som ser ut som en pinne med en tofs på. Nu har jag inte koll på var du bor, men jag skulle tro att dillpionen är överblommad på de flesta ställen i landet.

Instämmer tummenupp.gif
kerstin z5-6
A napellus kan jag gå med på men inte pion.
Leopardcookie
Nä nu har jag blivit lurad en andra gång, det är ju synd att man inte har kunskapen innan man går och ber om växter hos grannen slap.gif
Jag frågade efter riddarsporre och fick tre delade buskar av den här sorten då.. stormhatt. Hoppas den är lika vacker som riddarsporre... den står i nordöstläge i halvskugga, hoppas den blommar i sommar så jag kan se om jag ska ha kvar den eller inte!
kerstin z5-6
De är underbara sensommarblommare , delpinium Riddarsporre är dessutom väldigt lätt att så själv , medan Aconitumsläktet är betydligt knepigare att så.
DSC02239 vit.jpg

vanjalarsa
Rosenpion tror jag att det är.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Peztis
Även om det inte är vad du tänkt dig så ska du inte känna dig lurad - stormhatten är oerhört vacker!

ch vad det nu än är så har du en vacker grönska!
karinc
Den är väldigt lik något jag har i en rabatt som jag inte har planterat...så jag trodde det var nåt slags ogräs! Men har låtit det stå kvar just för att det är så frodigt och fint.
Jag har iaf inte planterat något där, så jag får se vad det blir (om det blir något vill säga)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon